• Kåre Bjørkøy og Irma Urilla. Bildet er fra operaen La Bohème (februar 1978).
(Info: Jarkko Ahonen) -

IRMA URILLA (-Andersson) (1943) - sopran - er av finsk herkomst, men bosatt i Oslo siden 1970. Hun studerte ved Sibelius-Akademiet i Helsingfors, så i Milano og Salzburg og hadde sin konsertdebut i Helsingfors i 1962 med påfølgende operadebut der i 1964. 1965-67 var hun engasjert ved Finlands nasjonalopera, og inntil 1970 ved Kungliga Teatern i Stockholm. Fra 1970 er hun tilknyttet Den Norske Opera med et tallrikt rollegalleri. I 1974 sang hun Pamina i Ingmar Bergmans utgave av "Tryllefløyten", og hun har vært en flittig konsertsolist med de største nordiske orkestre. Gift i 1968 med kapellmester Per-Åke Andersson. Blant de mange roller: Donna Elvira i "Don Juan", Grevinnen i "Figaros bryllup", Liu i "Turandot", "Madame Butterfly", Gilda i "Rigoletto", Mimi i "La Bohème", Sophie i "Rosenkavaleren" m.fl.

Kåre Bjørkøy (født 22. februar 1947) er en norsk operasanger, professor og musikkforsker. Mange oppdrag for Operaen i Kristiansund.

Han er oppvokst på gården Bjørkøya i Hemne i Trøndelag og er bror til ordfører Gunnar Bjørkøy og sangprofessorene Svein Bjørkøy ved Norges musikkhøgskole og Harald Bjørkøy ved Griegakademiet. Kvartetten turnerte blant annet Nord-Dakota (1996).

Bjørkøy studerte til mastergrad (1975) i nordiske sprog og musikkologi ved Institutt for musikk, der han var tilsatt som professor i sang til og med 2018.  Han er nå 2020 professor emeritus. Hans forskerarbeid har dreiet seg om stemmens fysiologi. Han har også gitt kurs i Sverige og Finland.

Hans operadebut kom i Den Norske Opera (1975) som Hertugen i Verdis Rigoletto. Derpå var han i en rekke roller ved operaene i Stockholm, København, Malmø, Umeå og Århus, samt grammofonopptak og plateutgivelser med ledende symfoniorkestre i Norden.   Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Kåre Bjørkøy og Irma Urilla. Bildet er fra operaen La Bohème (februar 1978). (Info: Jarkko Ahonen) - IRMA URILLA (-Andersson) (1943) - sopran - er av finsk herkomst, men bosatt i...

• Bildet er fra operaen La Bohème (februar 1978).