• Fra åpningen av Atlanterhavsveien mellom Averøy og Eide i Møre og Romsdal, 7. juli 1989. Atlanterhavsveien er en veistrekning på 8.274 meter. Anlegget består av åtte broer på til sammen 891 meter og går over holmer og skjær. Veien kostet 122 millioner i 1989 og var delvis bompengefinansiert. Anlegget ble åpnet 7. juli 1989 og bommen ble fjernet i juni 1999. Atlanterhavsveien er landets åttende best besøkte naturbaserte turistattraksjon (2004) med 283.500 besøkende. Veistrekningen er foreslått vernet i "Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner." (Kilde: Wikipedia Norge).
    Photo: Nordmørsmusea

Fra åpningen av Atlanterhavsveien mellom Averøy og Eide i Møre og Romsdal, 7. juli 1989. Atlanterhavsveien er en veistrekning på 8.274 meter. Anlegget består av åtte broer på til s...