• Kirsten Langbo på turné, barnetime på skolen i Vadsø, november 1969.

Kirsten Langbo (1909-1996) var en norsk forfatter og barneunderholder. Kirsten Langbo ble født på Gran på Hadeland, der hun vokste opp på en storgård (Jorstad) i en søskenflokk på tretten. Som ung flyttet hun til Oslo som hushjelp, men dro seinere til USA, der hun traff mannen sin. De bosatte seg på Åssiden i Drammen. Som hjemmeværende husmor skreiv Kirsten Langbo små hverdagsbetraktninger for Drammens Tidende. Langbo ble landskjent da hun fra 1955 begynte å opptre i radioprogrammet Barnetimen for de minste i NRK. På brei hadelandsdialekt sang hun egne viser, spilte gitar og fortalte muntre og virkelighetsnære historier fra et bondegårdsmiljø i gamle dager, først og fremst om veslejenta Berte, men også mye om husdyr. Et av hennes fremste kjennetegn var at hun med munnen imiterte en trombonesolo i kjenningsmelodien “Bayersk polka” til sine barnetimer. Hun hadde barnetimesendinger inn på 1970-tallet og turnerte med musikken og historiene rundt om i Norge, også som buktaler utstyrt med hånddokker. Da NRK Fjernsynet begynte med barneprogramserien Kosekroken på begynnelsen av 1960-tallet, ble Kirsten Langbo en av artistene som ble engasjert til å lage enkeltstående programmer til serien. Eksempelvis var hun programleder for episoden I kolonialbutikken som ble sendt 9. desember 1966. (Wikipedia)
    Photo: Zahl Mölö, OIe / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kirsten Langbo på turné, barnetime på skolen i Vadsø, november 1969. Kirsten Langbo (1909-1996) var en norsk forfatter og barneunderholder. Kirsten Langbo ble født på Gran på Hade...