• Dansebandet Asterix. I midten foran: vokalist Eva Peggy Stensønes (fødd 1952, død 2020) - artist, kulturarbeidar og lærar frå Smøla på Nordmøre.

Stensønes utdanna seg til lærar i Levanger

I 1976 fekk ho øya Remmingen i gåve frå Harald Kuløy. Øya vart bruka som feriestad.

Stensønes ga ut debutalbumet sitt i 1978: "Ka ska æ gjærra?"  Deretter kom utgjevingane Tausaskjær (1998) og Eplet og stammen (2002, saman med dottera Ann Helen Stamnsve).

I 2019 fekk Stensønes Smøla kommune sin kulturpris.

Til venstre foran: Tony Johnsen - "Toy and the Young Once". Tony var bare 12 år første gangen han opptrådte i byen, den gang sammen med sin mor. St. Hanshaugen og Festiviteten var populære konsertsteder.  --- Til høyre revystjerna Arne Sørdal:  Arve & dæm er en norsk musikkteater-trio som består av Stig Westeraas Nilsson, Bjørn Ersvik og Arve Sørdal. Alle tre er artister, låtskrivere og musikere fra Kristiansund.

Trioen debuterte i 2002 med forestillingen Lite hår og mykjy ull, og skrev senere forestillingene Bæst før og Arve & dæm tar Teten, samt bestillingsverket Tolvkroneroperaen, som Operaen i Kristiansund sendte på turné til 60 utesteder i Kristiansund.
Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Dansebandet Asterix. I midten foran: vokalist Eva Peggy Stensønes (fødd 1952, død 2020) - artist, kulturarbeidar og lærar frå Smøla på Nordmøre. Stensønes utdanna seg til lærar i ...