100
Slepebåten «Rauma» i aktivitet ved et «nedlegg» - et slep med «sopper» - tømmerbunter som skulle bukseres fra lenseanlegget ved Fetsund til Engelsvika i Øyeren, ved Rælingslandet. Der ble to slike nedlegg bundet sammen til ei «vending», som kunne slepes videre i åpent farvann ned til Sleppetangen i Spydeberg der Nedre Glomma renner ut av Øyeren. M/B Rauma ble bygd i 1959. Dette fartøyet ble også kalt «Nye Rauma» for å skille den fra det fartøyet fra 1898 med samme navn som den skulle avløse. Den nye båten var tegnet av Richard Furuholmen og Otto Scheen i samråd med lensebestyrer Kjell Behring. Dette fartøyet skulle kunne driftes med en besetning på kun to. Skroget er 12,5 meter langt og 4,5 meter bredt og hadde en dieselmotor på 160 hestekrefter. Denne slepebåten ble brukt til å assistere de to større slepebåtene Isnæs og Mørkfos med å få nedleggene gjennom det trange og grunne deltaområdet mot Engelsvika på Rælingslandet, der to slep etter hvert skulle bindes sammen til ei «vending» som skulle bukseres videre sørover mot Sleppetangen i Spydeberg og Nedre Glommas utløp fra Øyeren. Rauma ble også brukt lokalt til å slepe tømmer fra lenseanlegget ved Fetsund til opplagsplassen bak vindskjermen på Vestvollen ved Svellet, og til den tømmerforbrukende industrien som fortsatt fantes i Lillestrøm-området. Kvinna som sto på tømmerbuntene da dette fotografiet ble tatt var Solveig Johansen, som hadde slepebåtene på Øyeren som arbeidsplass i 34 sesonger.
Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo