• cirka midt i rute 27 vises inngangen til en jordgamme, og som fortsatt i dag er godt synlig av forbipasserende bilister.  I 1940 ble for øvrig gammen benyttet som en viktig post av de allierte styrker, noe som også står avbildet i flere bøker som omhandler Narvik-felttoget.
I rute 14 nede til venstre kan sees skolebussen tilhørende Arvid Knutsen, og som var en gammel ombygd Opel Blitz med plass til 25 passasjerer.
I rute 13 kan vi se veien som krongler seg opp til skytebanen. Skytterhuset kan så vidt skimtes helt øverst i samme rute. Midtveis langs veien, kan vi så vidt se avstikkeren til Rapet.
Eiendommen i forgrunnen eides av Erik Hansen, som for øvrig har fått en vei oppkalt etter seg i et boligfelt liggende bak Kirken. Erik Hansen, en trønder som kom på land i Bjerkvik rundt forrige århundreskifte. Han var gift med Barbara fra Vesterålen. I løpet av få år kjøpte han store eiendommer i Bjerkvik og slo seg opp som en velstående mann med blant annet drift av kolonialbutikk, bakeri, slakteri, posthus i tillegg til gårdsdrift. På nedsiden av veien kan vi se rester etter det som antakelig var bakeriet. Her drev familien også kafé og utleie av rom for reisende. Hansen drev også hestestall, og hadde blant annet oppdraget med å hente melk fra øverst i Vassdal, for så å videresende melken med båt til Narvik. I en periode hadde Hansen 2 sjøkaier i drift. Under landgangen i 1940 blei samtlige bygninger lagt i ruiner. I tillegg fikk Hansen skutt av venstre arm, og måtte leve med fryktelige og periodevise smerter resten av livet til han døde på midten av 50-tallet.
    Photo: Museum Nord
    Photo: Museum Nord

cirka midt i rute 27 vises inngangen til en jordgamme, og som fortsatt i dag er godt synlig av forbipasserende bilister. I 1940 ble for øvrig gammen benyttet som en viktig post av...