• Fredrikstad. Portrett. Lars Amundsen (1889-1969), forretningsmann, gründer. født i Fredrikstad, tremenning av Roald Amundsen (1872-1928). Etter å ha hatt en kontorpost, dro han tidlig til sjøs og gikk i land i Argentina hvor han slo seg ned som forretningsmann innen kjøttindustrien. Senere fikk han en ledende stilling i et svensk firma som blant annet fremstilte kasein (et slags melkprodukt). Han slo seg på 1920-tallet ned i Sverige og grunnla i 1928 limfabrikken Casco, med hovedsete i  Stockholm. Amundsen skjenket etterhvert to skøyter til Redningsselskapet, "Fredrikstad" og "Jørgen Amundsen", den siste oppkalt etter sin far, som bodde i Fredrikstad og var skipper og reder. For å finansiere en av skøytene solgte han sin meget verdifulle frimerkesamling. For sin store frimerkesamling er fortsatt Lars Amundsen et kjent navn i filatelikretser verden over. - Lars Amundsens søster var Olava Sparre, lærerinne på Fredrikstad pikeskole. Hennes mann Knut Enger Sparre var bestyrer samme sted.

Foto: Fredriksstad Blad, i anledning av Amundsens 80-års dag  i 1969.
    Photo: Fredrikstad Museum

Fredrikstad. Portrett. Lars Amundsen (1889-1969), forretningsmann, gründer. født i Fredrikstad, tremenning av Roald Amundsen (1872-1928). Etter å ha hatt en kontorpost, dro han tid...