100
Slepebåten «Rauma», fotografert i aktvitet ved et «nedlegg» - et parti med «sopper» (tømmerbunter) - som skulle bukseres fra lendseanlegget på Fetsund gjennom deltaområdet lengst nord i innsjøen Øyeren til Sofiedal eller Engelsvika lengre sør. Dette var den andre slepebåten Glomma fellesfløtingsforening disponerte som hadde Rauma-navnet. Den første var en 48 fots dampbåt fra 1898, som startet sesongen med å slepe soppemaskinene til lenseanlegget i riktige posisjoner. Når dette materiellet var i drift, ble den første Rauma-båten særlig brukt til å slepe «sopper» (tømmerbunter) fra opplagsstedet Vestvollen til den lokale skogindustrien på Nedre Romerike. Når sesongen var over, ble den samme båten brukt til å slepe de nevnte soppemaskinene til vinteropplagssteder. Etter 2. verdenskrig erkjente ingeniørene i Glomma fellesfløtingsforening at de mange gamle dampbåtene virksomheten disponerte var uøkonomiske i drift, først og fremst fordi de trengte et forholdsvis stort mannskap. Mange av de gamle fartøyene ble ombygd, men den 61 år gamle Rauma ble i 1959 erstattet av en ny liten slepebåt ved navn Rauma. Den ble bygd ved Knardalstrand Slip & Verft i Porsgrunn etter tegninger som Richard Furuholmen og Otto Scheen hadde utført i samarbeid med fløtingsingeniøren Kjell Bering. Båten var 12,24 meter lang, 5,4 meter bred og veide 20 tonn. Den nye Rauma hadde en kraftig dieselmotor. Fram til 1971 ble den nye Rauma, som den gamle, brukt til å buksere tømmerpartier fra vindskjermen ved Vestvollen til den lokale industrien. Etter at denne industrien ble nedlagt ble denne båten i hovedsak brukt til å styre den bakre delen av «nedleggene» – lange kjeder av «sopper» – som ble slept forsiktig gjennom de grunne og svingete elevefarene i deltaområdet nedenfor Fetsund lenser mot Sofiedal eller Engelsvika i Rælingen, der nedlegget ble fortøyd mens de store slepebåtene Isnæs og Mørkfos, hentet nye nedlegg med bistand fra Rauma. To og to nedlegg ble bundet sammen til «vendinger», som ble slept videre nedover til Sandstangen eller Sleppetangen ved Glommas utløp av Øyeren. Det hendte også at Rauma gikk helt ned til sørende av Øyeren. Det var denne båten som slepte de aller siste stokkene fra lenseanlegget og sørover da fløtinga ble avviklet i 1985. Rauma ble seinere overtatt av museet ved Fetsund lenser, som fikk finansiert en restaureringsprosess i 2004-2005. Museet bruker Rauma som arbeidsbåt i under vedlikehold av det nå fredete lenseanlegget.
Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo