• Per Aspaas, TK 18/9-86. Fiskebåten Flid I
Lengde:	24,45 meter
Brutto­tonnasje:	87 brt
Vernet år:	2009
Den 80 fot lange krysseren «Flid I» er bygget i Risør i 1940. Den ble da bygget som fraktefartøy, men etter 10 år i drift ble fartøyet solgt og de nye eierne rigget den om til fiske og fangst. «Flid I» har siden 1950 vært aktiv innenfor mange typer fiske og fangst. Alt fra småhvalfangst til reketråling. Fartøyet gikk rett fra aktiv tjeneste og over i et eierskap med vern som formål. Nordnorsk Fartøyvernsenter og båtmuseum er eiere av fartøyet, mens Venner av «Flid I» er forvaltere. Fartøyet fikk vernestatus av Riksantikvaren i 2009. Unikt er det at all utrustning fra den siste fiskeperioden har fulgt med fartøyet, og et godt tidsbilde av denne type fiskebåt. --- Veiholmen?
Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Per Aspaas, TK 18/9-86. Fiskebåten Flid I Hjemmehavn 2020: Gratangen, Troms Bygget: 1940 Opprinnelig funksjon: Fangstfartøy, Fiskefartøy, Fraktefartøy Lengde: 24,45 meter Brutto­to...