• Amtsingeniør Nikolai Olaf Saxegaard ved sin Ford med registreringsnummer C-422. I Bilboken for Norge 1930 står reg.nr. C-422 på overingeniør Saxegaard, St. Olavs gt. 28  Oslo (selv om C er Akershus) som Ford personbil. Bilen er en Ford A modell. (Opplysninger fra Ivar Stav).
"I brøyteforsøkene deltok utenom betjeningsmannskapet, overingeniørene Crøger og Saxegaard, ingeniørene Waydahl fra Veidirektoratet og Lomsdal fra vegvesenet i Oppland fylke, samt fabrikkeier E. Øveraasen fra Gjøvik. Videre var representanter for billeverandøren til stede en del av tiden."  Saxegaard var overingeniør og sjef for vegvesenet i Akershus fylke fra 1920 til sin død i 1933.
Ref. til Fig. 13. "Efter avslutningen 1. mars. Fin bilbane." Jf.  Illustrasjon side 41, "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 3-1930,  "Snebrøytingsforsøk med 6-hjulere," av overingeniør N. Saxegaard.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren" Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931."
Ref. til "Norges Vegdirektører og Vegsjefer,"av H.W.Paus.
Bilde 2) Helside i album "Snebrøyting og sneskjermer." Snerydning Tonsåsen 26-27 februar 1930.
Se mer informasjon om Saxegaard i vedlegg i Nedlastinger og Relasjon lenger ned på siden.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
Ref. til "Norges Vegdirektører og Vegsjefer,"av H.W.Paus.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Amtsingeniør Saxegaard på befaring på Tonsåsen 26 - 27 februar 1930