A part of
History
-
-
Dette bildet finnes i et album som er merket "Snebrøyting og Sneskjermer. Vegdirektoratet I Ad. Eske VI". Registreringsnummer NVM 00-F-36786.
Dette albumet er tilknyttet et annet album fra 1918-1934 som er merket "Snebrøyting Vegdirekoratet II Ad. Eske VI". Registreringsnummer NVM 00-F-33322.
Innholdet i "Snebrøyting og Sneskjermer" består av Øveraasens ploger og snøbrøytingsutstyr i 1927, samt Høgsveens roterende snøplog og Snow King roterende snøplog i Lågendalen i 1927-1928. En del andre ploger som Lassar, Arbro, Lycksele, Nicolaisens, Teiens og Løkkens er nevnt i registeret som medfølger album. Vedlagt følger et dokument til Veidirektør Baalsrud, datert Selbu 2. april 1932, fra ingeniør Helge Sandberg. Innholdet beskriver den store snømengden denne vinteren, den største på 30 år. Bruk av Selburutens snøbrøytningsutstyr, - Selburutens Standard forplog fra Strømmens verksted og den mindre, lettere Standard forplog fra Skabo jernbanevognfabrikk, - ga bred, jevn og hard kjørebane. Helge Sandberg har fotografert en del av bildene, som viser utstyr til snøbrøyting på 1920-1930-tallet. I Meddelelser fra Veidirektøren Nr. 10- og Nr. 11-1931 omtales "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931" fra 13 fylker. Et fåtall bilder på slutten i album viser noen motiver fra nyere tid på 1950 - 1960-tallet. Bilder av Harley Davidson finnes i begge album.
Historikk tilhørende "Snebrøyting" NVM 00-F-33322:
Albumet "Snebrøyting" Vegdirekoratet Ad.eske VI kommer opprinnelig fra Vegdirektoratet , men havnet hos Norsk Teknisk museum en tid, hvor Torleif Lindtveit senere ga det til Norsk vegmuseum.
Motivene omhandler i hovedsak snøbrøyting og framkommelighet på snøføre fra 1920-tallet. Første del viser bilder av Mogul traktor, og i en dokumentasjon fra Veidirektøren til amtsingeniørene som medfølger fortelles det om traktoren «Mogul» sin anvendelse i vegvesenet. Gjennom Vegdirektørkontoret var det i 1918 anskaffet 15 traktorer av denne typen, og det gjaldt å få framstillet passende lessvogner for traktorer. Forslag og tegninger til lessvogner ble blant annet framstillet av amtsingeniørene Munch og Saxegaard. Tegninger og illustrasjoner beskrives nærmere i et dokument datert 14. februar 1919 i Kristiania- «Fra Veidirektøren-Til amtsingeniørene». I «IHC Mogul Tractorer» - beskrives Mogul traktorens konstruksjon og hva den kan utrette. «Årbok for Norsk Landbruksmuseum - Jord og gjerning 1987», - med utsnitt fra side 84-101 av Harald Espeli, er et inlegg om traktorens første tid i Norge og statens engasjement i traktorimporten under første verdenskrig. Knut Waarum var assistentingeniør og avdelingsingeniør i Troms 1921-1938, jf. i boka "Vegfolk forteller"-Vegvesenets Minnesamling som er utgitt av Norsk vegmuseum, og boka "Norges Vegdirektører og Vegsjefer", av H. W. Paus.
I årbok for Norsk vegmuseum 2002, har sivilingeniør Bjørn Prebensen skrevet en omfattende artikkel: "Traktoren i vegvesenets tjeneste- Om utviklingen av en trekkraft med mange sider."
Og i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 4-1934, av avdelingsingeniør Axel Keim, følger "Fordsontraktoren i veivesenets tjeneste." -"Den nye og den gamle Fordson. Drift med petroleum eller bensin. Startingen særlig i koldt vær. Andre vanskeligheter og deres årsaker. Trekulldrift."
Albumet inneholder bilder av forskjellige kjøretøy, deriblant Citroen Kegresse beltebil i Vestre Gausdal fra 1924, og Citröen Kegresse beltebil over Hemsedalsfjell 1929-1930. Beltebilen som er avbildet i Vestre Gausdal er Gausdal Bilselskap sin Citroen Kegresse 1924 modell.
I "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 9-1929 og Nr. 3-1930, har avdelingsingeniør Thor Larsen på Veidirektørkontoret skrevet to artikler om forsøk med beltebil på vinterføre. I den ene artikkelen "Nye forsøk med beltebil på vinterføre", demonstrerte det franske automobilfirma Citroen en av sine beltebiler her i landet. På grunn av mangler ved beltebilkonstruksjonen og for svak motor, var den lite driftsikker på snøføre i kupert terreng. Den andre artikkelen omhandler "Med beltebil over Hemsedalsfjell", - der "Skandinavias første vinterbilrute over høyfjellet settes i gang." I albumet er vegdirektør A. Baalsrud og vegsjef Simon Fougner Hartmann avbildet med en Citroen beltebil på Breistølen 31.05.1930.
-
Fotografering - 1930 — 1931
Foto i album. - Fotograf Ukjent fotograf
-
Relation
Downloads
Classification
-
- Veier og broer (Outline) OU 491
References
-
- Litteraturreferanse "Meddelelser fra Veidirektøren, Nr. 3-1930. Beltebil over Hemsedalsfjell." Av avdelingsingeniør Thor Larsen. Veidirektørkontoret.
- Litteraturreferanse "Meddelelser fra Veidirektøren," Nr.9-1929. "Nye forsøk med beltebil på vinterføre," av avdelingsingeniør Thor Larsen. Veidirektørkontoret.
- Litteraturreferanse "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 3-1930, "Snebrøytingsforsøk med 6-hjulere," av overingeniør N. Saxegaard.
- Litteraturreferanse "Meddelelser fra Veidirektøren Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
- Litteraturreferanse "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 10-1930. "Med Beltebil fra Alta til Kiruna", av avdelingsingeniør H. Hofseth.
- Litteraturreferanse "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 8-1930. "Beltebilekspedisjonen fra Nordishavet til Karesuando i Nord-Sverige sommeren 1930", av direktør Edv. Vethe.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-F-36928-0148
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published January 16, 2020
- Date updated February 6, 2022
- DIMU-CODE 021018491023
- UUID 10f319d3-a784-462d-b46e-6f9b8b7cc29e
- Tags
1 comment
Bildet viser en personbil, sannsynligvis amerikansk, som stilmessig hører hjemme på sent 1920-tall, dvs. ca. 1927-29. Forutsatt opplysningene fra 1921-28 (fra Bilboken for Norge? - som vel ikke kom ut i 1921, men i 22) gjelder samme bilen, er disse ikke relevante. Bilen har tydelig dørhåndtakene i forkant, dørene er m.a.o. festet i bakkant. Kan se ut som om de har såkalte pianohengsler (kfr. pianolokk), ikke periodens vanlige utvendige dørhengsler for bil. Det var bare to i Norge vanlig utbredt amerikansk merke som hadde denne typen dørhengsler, nemlig Hudson og Hudsons billigmerke, den mindre Essex, på årsmodellene 1919-29. Mest sannsynlig er dette da en Essex 1928-29, evt.-27. (Chevrolet hadde forøvrig vertikal, tilnærmet rektangulær baklykt i disse årene.)
Som tilleggsargument vises til bilde
https://digitaltmuseum.no/021018491022/snobroyting-i-hedmark-1930-1931
Inventarnr. NVM 00-F-36929-0149
som trolig er tatt ved samme anledning, med samme bussen foran og viser litt av trolig samme personbil. Radiatorfiguren på den (inspirert av Roll-Royces "Spirit of Ecstasy"?) var å få, ihvertfall som tilvalg, på Hudson og Essex 1927-29.
Kilder: Burness: American Car Spotter´s Guide 1920-1939. John A. Conde: The American Motor Family Album.
Registreringsbøkene (Bilboken for Norge m.fl.) som kilde. Antar det siktes til dem som "listene". De er greie å ha, men må brukes med kritikk. Generelt pleide det å stå å i forordet at boken var ajour pr. en dato i april/mai det året, for å være salgsklar til "bilsesongen". Det skulle derfor ikke være noe til hinder for at bilen kunne være registrert på dette nummeret like etter Bilboken 1930. Da som "overligger" fra 1929 eller "innført" til Østerdal politidistrikt fra et annet distrikt og derfor måtte omregistreres. Hvis bildene stammer fra "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931" har vel nettopp det vært tilfelle. Noen ny, landsomfattende registreringsbok (forøvrig den siste), kom ikke før Norges Bilbok 1935. Dessverre har Arkivverket ved sin digitalisering, klart å hoppe over sidene mellom 191 og 334, dvs. bilene mellom B-7942 og D-702). Kfr. https://media.digitalarkivet.no/view/107949
Papirutgaven kan kanskje gi et svar.
Ivar Stav, January 16, 2020
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».