• Snøbrøyting i Hedmark 1930-1931, i følge merking i album. Store snømengder og høye brøytekanter. Bildet knyttes til NVM 00-F-36929-0149 som trolig er tatt samtidig og med samme kjøretøy på bildet. 
Det kan se ut fra opplysninger vi har mottatt at D-461 hadde flere eiere:
Informant 15.01.2020: Chevrolet med registreringsnummer D-461. 
I 1921, -25 og 1927 eid av Fabrikkeier Otto Heramb, Elverum. Ny eier i 1928 Harald Heramb, Elverum. Samme eier i 1929, men nå registrert som lastebil. I 1930 er nummeret borte fra listene. Bildet viser en personbil, da må bildet være tatt før 1929. Opplysninger fra John Hindklev.
 
Informant 17.01.2020: I Norges Bilbok 35 står D-461 som en 1928 Fiat på kjøpmann O. Hole, Brumunddal. Opplysninger fra Asbjørn Rolseth.

Informant 17.01.2020: "Bildet viser en personbil, sannsynligvis amerikansk, som stilmessig hører hjemme på sent 1920-tall, dvs. ca. 1927-1929. 
Bilen har tydelig dørhåndtakene i forkant, dørene er m.a.o. festet i bakkant. Kan se ut som om de har såkalte pianohengsler (kfr. pianolokk), ikke periodens vanlige utvendige dørhengsler for bil. Det var bare to i Norge vanlig utbredt amerikansk merke som hadde denne typen dørhengsler, nemlig Hudson og Hudsons billigmerke, den mindre Essex, på årsmodellene 1919-29. Mest sannsynlig er dette da en Essex 1928-29, evt.-27. 
Bilde NVM 00-F-36929-0149 som trolig er tatt ved samme anledning, med samme bussen foran og viser litt av trolig samme personbil. Radiatorfiguren på den (inspirert av Roll-Royces "Spirit of Ecstasy"?) var å få , i hvertfall som tilvalg, på Hudson og Essex 1927-1929. 
Kilder: Burness: American Car Spotter´s Guide 1920-1939. John A. Conde: The American Motor Family Album." Opplysninger fra Ivar E. Stav. 
 Informant 17.01.2020: "Registreringsbøkene (Bilboken for Norge m.fl.) som kilde. Antar det siktes til dem som "listene". De er greie å ha, men må brukes med kritikk. Generelt pleide det å stå å i forordet at boken var ajour pr. en dato i april/mai det året, for å være salgsklar til "bilsesongen".  Det skulle derfor ikke være noe til hinder for at bilen kunne være registrert på dette nummeret like etter  Bilboken 1930. Da som "overligger" fra 1929 eller "innført" til Østerdal politidistrikt fra et annet distrikt og derfor måtte omregistreres. Hvis bildene stammer fra "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931" har vel nettopp det vært tilfelle. Noen ny, landsomfattende registreringsbok (forøvrig den siste), kom ikke før Norges Bilbok 1935. Dessverre har Arkivverket ved sin digitalisering, klart å hoppe over sidene mellom 191 og 334, dvs. bilene mellom B-7942 og D-702). Kfr. https://media.digitalarkivet.no/view/107949
Papirutgaven kan kanskje gi et svar."

Se vedlegg i Nedlastinger og Relasjoner lenger ned på siden. Relaterte objekter viser flere registreringer av bilen Essex.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931."
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
  • Snøbrøyting i Hedmark 1930-1931, i følge merking i album. Store snømengder og høye brøytekanter. Bildet knyttes til NVM 00-F-36929-0149 som trolig er tatt samtidig og med samme kjøretøy på bildet. 
Det kan se ut fra opplysninger vi har mottatt at D-461 hadde flere eiere:
Informant 15.01.2020: Chevrolet med registreringsnummer D-461. 
I 1921, -25 og 1927 eid av Fabrikkeier Otto Heramb, Elverum. Ny eier i 1928 Harald Heramb, Elverum. Samme eier i 1929, men nå registrert som lastebil. I 1930 er nummeret borte fra listene. Bildet viser en personbil, da må bildet være tatt før 1929. Opplysninger fra John Hindklev.
 
Informant 17.01.2020: I Norges Bilbok 35 står D-461 som en 1928 Fiat på kjøpmann O. Hole, Brumunddal. Opplysninger fra Asbjørn Rolseth.

Informant 17.01.2020: "Bildet viser en personbil, sannsynligvis amerikansk, som stilmessig hører hjemme på sent 1920-tall, dvs. ca. 1927-1929. 
Bilen har tydelig dørhåndtakene i forkant, dørene er m.a.o. festet i bakkant. Kan se ut som om de har såkalte pianohengsler (kfr. pianolokk), ikke periodens vanlige utvendige dørhengsler for bil. Det var bare to i Norge vanlig utbredt amerikansk merke som hadde denne typen dørhengsler, nemlig Hudson og Hudsons billigmerke, den mindre Essex, på årsmodellene 1919-29. Mest sannsynlig er dette da en Essex 1928-29, evt.-27. 
Bilde NVM 00-F-36929-0149 som trolig er tatt ved samme anledning, med samme bussen foran og viser litt av trolig samme personbil. Radiatorfiguren på den (inspirert av Roll-Royces "Spirit of Ecstasy"?) var å få , i hvertfall som tilvalg, på Hudson og Essex 1927-1929. 
Kilder: Burness: American Car Spotter´s Guide 1920-1939. John A. Conde: The American Motor Family Album." Opplysninger fra Ivar E. Stav. 
 Informant 17.01.2020: "Registreringsbøkene (Bilboken for Norge m.fl.) som kilde. Antar det siktes til dem som "listene". De er greie å ha, men må brukes med kritikk. Generelt pleide det å stå å i forordet at boken var ajour pr. en dato i april/mai det året, for å være salgsklar til "bilsesongen".  Det skulle derfor ikke være noe til hinder for at bilen kunne være registrert på dette nummeret like etter  Bilboken 1930. Da som "overligger" fra 1929 eller "innført" til Østerdal politidistrikt fra et annet distrikt og derfor måtte omregistreres. Hvis bildene stammer fra "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931" har vel nettopp det vært tilfelle. Noen ny, landsomfattende registreringsbok (forøvrig den siste), kom ikke før Norges Bilbok 1935. Dessverre har Arkivverket ved sin digitalisering, klart å hoppe over sidene mellom 191 og 334, dvs. bilene mellom B-7942 og D-702). Kfr. https://media.digitalarkivet.no/view/107949
Papirutgaven kan kanskje gi et svar."

Se vedlegg i Nedlastinger og Relasjoner lenger ned på siden. Relaterte objekter viser flere registreringer av bilen Essex.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931."
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

1927-1929 modell Essex på brøytet veg etter snødrev i Hedmark

1 comment

  • Bildet viser en personbil, sannsynligvis amerikansk, som stilmessig hører hjemme på sent 1920-tall, dvs. ca. 1927-29. Forutsatt opplysningene fra 1921-28 (fra Bilboken for Norge? - som vel ikke kom ut i 1921, men i 22) gjelder samme bilen, er disse ikke relevante. Bilen har tydelig dørhåndtakene i forkant, dørene er m.a.o. festet i bakkant. Kan se ut som om de har såkalte pianohengsler (kfr. pianolokk), ikke periodens vanlige utvendige dørhengsler for bil. Det var bare to i Norge vanlig utbredt amerikansk merke som hadde denne typen dørhengsler, nemlig Hudson og Hudsons billigmerke, den mindre Essex, på årsmodellene 1919-29. Mest sannsynlig er dette da en Essex 1928-29, evt.-27. (Chevrolet hadde forøvrig vertikal, tilnærmet rektangulær baklykt i disse årene.)

    Som tilleggsargument vises til bilde 

    https://digitaltmuseum.no/021018491022/snobroyting-i-hedmark-1930-1931

    Inventarnr. NVM 00-F-36929-0149 

    som trolig er tatt ved samme anledning, med samme bussen foran og viser litt av trolig samme personbil. Radiatorfiguren på den (inspirert av Roll-Royces "Spirit of Ecstasy"?) var å få, ihvertfall som tilvalg, på Hudson og Essex 1927-29.

    Kilder: Burness: American Car Spotter´s Guide 1920-1939. John A. Conde: The American Motor Family Album.

    Registreringsbøkene (Bilboken for Norge m.fl.) som kilde. Antar det siktes til dem som "listene". De er greie å ha, men må brukes med kritikk. Generelt pleide det å stå å i forordet at boken var ajour pr. en dato i april/mai det året, for å være salgsklar til "bilsesongen".  Det skulle derfor ikke være noe til hinder for at bilen kunne være registrert på dette nummeret like etter Bilboken 1930. Da som "overligger" fra 1929 eller "innført" til Østerdal politidistrikt fra et annet distrikt og derfor måtte omregistreres. Hvis bildene stammer fra "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931" har vel nettopp det vært tilfelle. Noen ny, landsomfattende registreringsbok (forøvrig den siste), kom ikke før Norges Bilbok 1935. Dessverre har Arkivverket ved sin digitalisering, klart å hoppe over sidene mellom 191 og 334, dvs. bilene mellom B-7942 og D-702). Kfr. https://media.digitalarkivet.no/view/107949

    Papirutgaven kan kanskje gi et svar.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to