• Citroën Kegresse beltebil på Hemsedalsfjellet, i følge merking på baksiden av bildet. Prøvekjøring og demonstrering med Citroën Kegresse halvbeltebil.  Betegnelsen six i fronten, som står for sekssylindret rekkemotor. 
"Citroën Kegresse halvbeltebil med Wattenborg karosseri fra 1930. Dette er den ene (S-269) av de to beltebilene som trafikerte Hemsedalsfjellet i tiden 1931-1942. Den andre (F-12428) var bygd hos Iversen (s.d.) Disse halvbeltebilene hadde en 6-sylindret 50 hk motor og tok 9 pasasjerer. Under krigen måtte ruten innstilles på grunn av bensinmangel". (Norsk Motorblad nr. 3/1930) Jf. "Håndverk på hjul". av Asbjørn Rolseth, side 438. På side 233 i samme bok er den andre Citroën Kegresse beltebil omtalt.  
Bilde 2) Helside i album "Snebrøyting og sneskjermer." 
Se Nedlastinger lenger ned på siden. 
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren,  Nr. 3-1930. Beltebil over Hemsedalsfjell."Av avdelingsingeniør Thor Larsen, Veidirektørkontoret. 
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren," Nr. 9-1929. "Nye forsøk med beltebil på vinterføre," av avdelingsingeniør Thor Larsen. Veidirektørkontoret. 
Ref. til artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
  • Citroën Kegresse beltebil på Hemsedalsfjellet, i følge merking på baksiden av bildet. Prøvekjøring og demonstrering med Citroën Kegresse halvbeltebil.  Betegnelsen six i fronten, som står for sekssylindret rekkemotor. 
"Citroën Kegresse halvbeltebil med Wattenborg karosseri fra 1930. Dette er den ene (S-269) av de to beltebilene som trafikerte Hemsedalsfjellet i tiden 1931-1942. Den andre (F-12428) var bygd hos Iversen (s.d.) Disse halvbeltebilene hadde en 6-sylindret 50 hk motor og tok 9 pasasjerer. Under krigen måtte ruten innstilles på grunn av bensinmangel". (Norsk Motorblad nr. 3/1930) Jf. "Håndverk på hjul". av Asbjørn Rolseth, side 438. På side 233 i samme bok er den andre Citroën Kegresse beltebil omtalt.  
Bilde 2) Helside i album "Snebrøyting og sneskjermer." 
Se Nedlastinger lenger ned på siden. 
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren,  Nr. 3-1930. Beltebil over Hemsedalsfjell."Av avdelingsingeniør Thor Larsen, Veidirektørkontoret. 
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren," Nr. 9-1929. "Nye forsøk med beltebil på vinterføre," av avdelingsingeniør Thor Larsen. Veidirektørkontoret. 
Ref. til artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Citroën Kegresse beltebil på Hemsdalsfjellet 31 mai 1930

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to