• Fra et barnehjem på Innherred?  Personalet og en selvbinder forspent hest i bakgrunnen.
    Photo: Bjerkan, Sverre / Levanger Fotomuseum

Fra et barnehjem på Innherred? Personalet og en selvbinder forspent hest i bakgrunnen.

1 comment

• Gevik på Ekne (jf. bilde fra ca. 1870 på levangerbilder.no). Trolig feriekoloni. Trondhjems Adresseavis 09.03.1904 skriver: "Skolebørns Ferieophold. Komiteen for "trængende Skolebørns Anbringelse paa Landet i Sommerferierne" for Trondhem By, har udsendt en Beretning om Virksomheden i det forløbne Aar. [...] Feriekolonien for Piger holdt til paa Gaarden Gevik i Ekne med Frøken Anna Aal som Bestyrerinde. 1ste Belæg 23 og 2det Belæg 24 Piger." Kan ikke si sikkert at bildet er tatt i 1904 - kanskje var det feriekoloni der flere år?