Citroën Kegresse halvbeltebil med betegnelsen six i fronten, som står for sekssylindret rekkemotor.
"Citroën Kegresse halvbeltebil med Wattenborg karosseri fra 1930. Dette er den ene (S-269) av de to beltebilene som trafikerte Hemsedalsfjellet i tiden 1931-1942. Den andre (F-12428) var bygd hos Iversen (s.d.) Disse halvbeltebilene hadde en 6-sylindret 50 hk motor og tok 9 pasasjerer. Under krigen måtte ruten innstilles på grunn av bensinmangel". (Norsk Motorblad nr. 3/1930) Jf. "Håndverk på hjul". av Asbjørn Rolseth, side 438.
Bildet er tatt utenfor "Herrekvipering" Chr. Reiersen og Bøndernes Bank ved krysset Prinsessegaten/Telemarksgata i Skien.
Opplysninger til kjøretøyet fra John Hindklev.
Se Nedlastinger og Relasjon/Relaterte objekter lenger ned på siden.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren," Nr. 9-1929. "Nye forsøk med beltebil på vinterføre," av avdelingsingeniør Thor Larsen.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren, Nr. 3-1930. Beltebil over Hemsedalsfjell."Av avdelingsingeniør Thor Larsen, Veidirektørkontoret.
Ref. til artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
Photo:
Ukjent fotograf
/
Norsk vegmuseum
Citroën Kegresse halvbeltebil med betegnelsen six i fronten, som står for sekssylindret rekkemotor.
"Citroën Kegresse halvbeltebil med Wattenborg karosseri fra 1930. Dette er den ene (S-269) av de to beltebilene som trafikerte Hemsedalsfjellet i tiden 1931-1942. Den andre (F-12428) var bygd hos Iversen (s.d.) Disse halvbeltebilene hadde en 6-sylindret 50 hk motor og tok 9 pasasjerer. Under krigen måtte ruten innstilles på grunn av bensinmangel". (Norsk Motorblad nr. 3/1930) Jf. "Håndverk på hjul". av Asbjørn Rolseth, side 438.
Bildet er tatt utenfor "Herrekvipering" Chr. Reiersen og Bøndernes Bank ved krysset Prinsessegaten/Telemarksgata i Skien.
Opplysninger til kjøretøyet fra John Hindklev.
Se Nedlastinger og Relasjon/Relaterte objekter lenger ned på siden.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren," Nr. 9-1929. "Nye forsøk med beltebil på vinterføre," av avdelingsingeniør Thor Larsen.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren, Nr. 3-1930. Beltebil over Hemsedalsfjell."Av avdelingsingeniør Thor Larsen, Veidirektørkontoret.
Ref. til artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
Photo:
Ukjent fotograf
/
Norsk vegmuseum