• Portrett. Stein M. Bach, Nordmøre museum. I forbindelse med Kristiansunds byjubileum i 1992 ble det gitt ut flere bøker. Allerede i 1989 kom bildeboka «Byen vår», første bind. Jobben med å lete fram og kontrollere kvaliteten på bildene hadde Svein M. Bach, ansatt ved Nordmøre museum som preparant og ansvarlig for museets bildesamlinger. På den tiden var det rundt 8.500 bilder. Bach fortalte til Tidens Krav at han var godt fornøyd med boka, men han hadde et ønske om å vite mer om hvert eneste bilde, og oppfordret derfor folk til å ta kontakt om de hadde utfyllende opplysninger. — Min vitebegjærlighet om gamle Kristiansund er ubegrenset, sa han. Svein M. Bach døde i 2012, 57 år gammel. (Foto: Ole Kr. Stokke) -
Vi fikk onsdag 3. oktober 2012 melding fra pårørende om at vår kollega Stein Magne Bach var funnet død i sitt hjem kvelden før, 2. oktober.  Han var født 9. november 1954 og ble dermed 57 år gammel.  Stein var ugift og hadde ikke barn.

Etter det vi forstår var det hjertet som sviktet.  Han hadde kontaktet alarmsentralen, men var død da man nådde fram.

Stein var tilknyttet Nordmøre museum siden 1971 og hadde fast stilling som preparant fra 1974.  Fra 1979 arbeidet han mest med foto.  I senere år har han hatt en mangfold av praktiske oppgaver.  Etter fire tiår ved museet representerte Stein en kontinuitet som er sjelden i arbeidslivet.  I 2004 mottok han Norges Vel’s medalje for 30 års tjeneste. Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Portrett. Stein M. Bach, Nordmøre museum. I forbindelse med Kristiansunds byjubileum i 1992 ble det gitt ut flere bøker. Allerede i 1989 kom bildeboka «Byen vår», første bind. Jobb...

1 comment

• Vi fikk onsdag 3. oktober 2012 melding fra pårørende om at vår kollega Stein Magne Bach var funnet død i sitt hjem kvelden før, 2. oktober. Han var født 9. november 1954 og ble dermed 57 år gammel. Stein var ugift og hadde ikke barn.

Etter det vi forstår var det hjertet som sviktet. Han hadde kontaktet alarmsentralen, men var død da man nådde fram.

Stein var tilknyttet Nordmøre museum siden 1971 og hadde fast stilling som preparant fra 1974. Fra 1979 arbeidet han mest med foto. I senere år har han hatt en mangfold av praktiske oppgaver. Etter fire tiår ved museet representerte Stein en kontinuitet som er sjelden i arbeidslivet. I 2004 mottok han Norges Vel’s medalje for 30 års tjeneste.