• Nordmøre Islager ble etablert i Kristiansund i april 1985 og allerede i november samme året var bedriften blitt en suksess. Tilgangen på is hadde vært en utfordring for de lokale fiskerne i lang tid. Etterspørselen etter is var derfor så stor at kunder måtte avvises. Målet var å levere 2.000 tonn med is innen årsskiftet, men det målet nådde de lenge før. Nordmøre Islager var et samarbeid mellom Kristiansund kommune, industrien og fiskerorganisasjonene. Nordmøre Fiskarlag var en av hovedaksjonærene, sammen med Nordmøre Notfiskerlag. Bildet viser Oscar Bach som er i ferd med å fylle en båt med is.  -- "Oskar Bach. Nordmøre islager. TK-5/11-85." Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Nordmøre Islager ble etablert i Kristiansund i april 1985 og allerede i november samme året var bedriften blitt en suksess. Tilgangen på is hadde vært en utfordring for de lokale f...