• Starten på Klippfiskballetten, noen ganger kalt Kystkulturballetten, framført mange ganger på Norsk klippfiskmuseum, Rådhusplassen og som middagsunderholdning:

Da Kristiansund feiret sitt 250-årsjubileum i 1992, var de profesjonelle danserne  Reidar Sjøset (fra venstre), Cecilie Bertrand de Lis og  Mattias Olaison hentet inn som solister til forestillingen «El Bacalao Dorado - den gyldne klippfisk». Ballettens historie var satt sammen av seks tablåer; menneskets erobring av havet, håndverkerne i Spania, arbeidet på bergan, et riktig etegilde hvor avtaler inngås, dansen rundt gulltorsken, og til slutt det store krakket. Historien er skrevet at John Hollen. Henning Sommerro sto for musikken, mens Catherine S. Ingebrigtsen hadde koreografien. Som så mye annet i regi av Operaen i Kristiansund var forestillingen et samarbeid mellom profesjonelle og amatører. (Foto: Tore Dyrnes)

"El Bacalao Dorado. Gjestende ballett-dansere Reidar Sjøset, Inger Cecilie Bertrand de Lis og Mattias Olaison.".

Ballettforestilling i Festiviteten. Komponist: Henning Sommerro. Koreografi: Catherine Smirles Ingebrigtsen. (Må ikke forvekles med Klippfiskballetten, samme to opphavspersoner.) .

Jappe Ippes fikk (hundre år etter forsøkene i Vesterålen) i 1691 ti års monopol på å produsere det han kalte Terranova-fisk; fisk tillaget slik han (eller hans ansatte) hadde lært på Newfoundland. På mange verdenskart fra 1500-tallet kalles dette området i Canada for Tierra (Terra) de Bacalaos og Baccalearu Regio; dette er selve arnestedet for storstilt klippfiskproduksjon, og den pågår fortsatt i firmaet Lelièvre, Lelièvre et Lemoignan i byen Gaspé i Quebec, basert på importert saltfisk. Der er også verdens andre klippfiskmuseum.  Ippes kalte et av sine skip "El Bacalao Dorado" – Den gyldne klippfisk.

"El Bacalao Dorado. Reidar Sjeset(?), Inger Cecilie Bertrandelis og Mattias Olaison." Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Starten på Klippfiskballetten, noen ganger kalt Kystkulturballetten, framført mange ganger på Norsk klippfiskmuseum, Rådhusplassen og som middagsunderholdning: Da Kristiansund fei...

2 comments

• Ballettforestilling i Festiviteten. Musikk: Henning Sommerro. Jappe Ippes, fikk (hundre år etter forsøkene i Vesterålen) i 1691 ti års monopol på å produsere det han kalte Terranova-fisk; fisk tillaget slik han (eller hans ansatte) hadde lært på Newfoundland. På mange verdenskart fra 1500-tallet kalles området Tierra (Terra) de Bacalaos og Baccalearu Regio; dette er selve arnestedet for storstilt klippfiskproduksjon, og den pågår fortsatt i firmaet Lelièvre, Lelièvre et Lemoignan i byen Gaspé i Quebec, basert på importert saltfisk. Der er også verdens andre klippfiskmuseum. Ippes kalte et av sine skip "El Bacalao Dorado" – Den gyldne klippfisk.
  • Komponist: Henning Sommerro. Koreografi: Catherine Smirles Ingebrigtsen. (Må ikke forvekles med Klippfiskballetten, samme to opphavspersoner.)