• Bilde 1) "Harley Big" med tilhengerslede i Nord-Trøndelag mars 1926. I følge merking på baksiden av bilde. Se samme bilde på NVM 00-F-33442 og NVM 00-F-33443 i Nedlastinger/Relasjon lenger ned på siden.
Vegdirektør Andreas Baalsrud sitter bakerst på kjelken/tilhengersleden med daværende sjef for vegvesenet i Nord-Trøndelag Arne Olai Korsbrekke på tjenestereise. Motorsykkelføreren er ukjent.
"Sykkelen er en Harley Davidson med prøveskilter. Tanken er av "teardrop"-typen, noe som skulle tidfeste den til etter 1925."

Gjengitt fra Bård Toldnes: "Jeg har også skrevet om de norske registreringsskiltene. Skiltet V-1213 er et skilt med lyse typer på mørk bunn. Dermed er det ikke et ordinært reg.nr, men et prøveskilt. Typene var lys gule og bunnen var brannrød. Det kom et eget rundskriv om saken rundt 1928 hvis jeg ikke husker feil. Sykkelen er en Harley Davidson. Tanken er av "teardrop"-typen, noe som skulle tidfeste den til etter 1925. Siden dette er et prøvenummer, er det nesten umulig å finne ut hvem eieren  er. Det kan imidlertid være en lokal forhandler av Harley Davidson som har påæret det offentlige en prøvetur med kjettinger på bakhjulet.
Skiltet  V-1213 er vel egentlig et ørlite mysterium. I 1927 var  skiltet ikke i bruk i forbindelse med vanlig registrering, noe som kan antyde at det var et prøvenummer. I registeret for 1931 er V-1213 i bruk av  Daniel Danielsen, Steinkjer. Sykkelen er en Harley Davidson. I 1933 er skiltet overtatt av I. Danielsen på Steinkjer. Sykkelen er nå en Royal Enfield.
En mulighet er jo at Daniel Danielsen fikk overta nummeret V-1213 og at prøveskiltet ble erstattet med en vanlig skilt. Et mulig alternativ er selvsagt at jeg har oversett noe viktig, nemlig at sykkelen hadde et annet skilt, ikke rødt og hvitt. Prøveskiltene var vanligvis festet provisorisk bak. Jeg har faktisk aldri sett at et prøvenummer ble festet permanent på sykkelens framskjerm."

Harley Davidson kom i to utgaver: Model F med magnettenning og Model J med coiltenning.
Fra "Bilen i Norge 1918-1940", av Bård Toldnes side 18 står følgende: "Motorcyklekjøring om vinteren. Hvis det er noget der heter  motordilla saa lider de fleste mandfolk på Vestoplandene av den. Her er det i den senere tid solgt et utal av biler og motorcykler. Ja, bare av "Harley Davidson" motorcykler er der i 1919 solgt ca. 60 stk. av repræsentanten  paa Gjøvik. "
Bilde 2) D 797 går igjen på to av syklene. Dette er også en Harley Davidson, trolig 1919 modell.
Statens vegvesen kan ha gått til anskaffelse av et parti slike sykler til bruk i amtene/fylkene for veioppsynsfolk.

Ref. til artikkel i  "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 39-okt. 1923. "Vinterkjøring med motorsykkel", av avdelingsingeniør Thor Larsen. Hedmark fylkes veivesen.
Refererer til artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum