History
-
At Norge har tradisjoner som bilprodusent er kanskje ikke allment kjent. Imidlertid er lastebilen på foto et helnorsk produkt. Den ble bygd i 1931på Strømmen mekaniske verksted og av fabrikken ble den kalt "Jernhesten". I sin tid var den landets største lastebil med sine 5 220 kg og 130 hk Budhamotor med 10 l sylindervolum.
Høsten 1933 ble bilen ombygd på Årø i Molde for å få bedre lastfordeling på akslene, og fra nyåret 1931 (1934??) fram til 1938 var den trofast i brøyting på Ørskogfjellet.
Innkjøpsprisen for denne "vegvesenets stolthet" var kr. 27 000,- og ansvaret for at den ble brukt på en fornuftig måte, var den staute sjåføren som sitter i bildøra,
Theodor Aarønes. (Kilde: Statens Vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 3/1972)Theodor Aarønes (1907-1991) arbeidet i Statens vegvesen i 48 år og avsluttet sin tjeneste i 1973.
I 1931 ble han fast ansatt sjåfør på "Jernhesten" og hadde det fulle ansvaret for brøytingen over Ørskogfjellet i 13 år. I 1944 opprettet vegvesenet i Møre og Romsdal for første gang stilling som maskinkyndig oppsynsmann, og denne stillingen ble 1. juli 1944 tildelt Theodor. Han var hele tiden tilknyttet vegstasjonen i Skodje.
(Kilde: Statens Vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 2/1973, artikkelen "Avskjed fra vegvesenet" skrevet av Gunnvor Sund.)
Snøbrøyting over Ørskogfjellet med hest og treplog av storleik som amtmannen fastsette, heldt fram til og med vinteren 1927 - 28.
Den nye ordningen med riksvegsvedlikehaldet - der vegen frå Ålesund til Vestnes var med - tok til å gjelde frå første januar 1928.
For vinteren 1928 - 29 vart snøbrøytinga mellom Sjøholt og Vestnes bortsett til rutebilselskapet Lande & Ytterlid. Selskapet vart pålagt å føre liste over kor mange bilkilometer som det gjennom vinteren vart køyrt med brøyteredskap (Øveråsen forplog, bakplog eller sideplog).
Frå nyåret 1931 har brøytearbeidet over Ørskogfjellet vore gjort av mannskap i vegvesenet. Det vart skaffa ein særlig sterk lastebil for riksvegvedlikehaldet si rekning. Bilen var bygd av Strømmen Mek. Verksted, og vart av fabrikkfolka kalla "Jernhesten"
(Kilde: Statens Vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 4/1981. Forfatter: Bjarne Rekdal - se vedlegg)
Fotografering: 1931 - 1935
- FotografUkjent fotograf
Downloads
- File attachmentsArtikkel i Veg og Virke nr 4 1981 av Bjarne Rekdal 93223
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 15-F-00532
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedOctober 18, 2019
- Date updatedMay 13, 2021
- DIMU-CODE021018425691
- UUIDa3a57523-0184-47e5-979f-2c3fa0e37636
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».