History
-
Rundt år 1900 var vegruta Batnfjordsøra-Hjelset-Molde blitt en av de viktigste vegrutene i amtet både for post og skyss. Fra 1898 var det en tidsriktig ny veg mellom Batnfjordsøra og Hjelset, med mye hesteskyss både av post og ferdafolk.
En av de som drev med hesteskyss, Johan O. Aarøe, fekk løyve frå amtmannen til "at kjøre Motorvogn til Befordring av Passagerer fra Molde til Batnfjordsøren". Første ruteturen var 12. mai 1908, og dette var åpningen av den første bilruta i Norge.
I 1913 fekk bilruteselskapet også postkjøring. Etter at vegen Indregård-Gjemnes vart ombygd, ble bilruta Molde-Batnfjordsøra forlenget til Gjemnes.
Men vegen vart gjennom mange år fremdeles ikke holdt åpen for bilkjøring om vinteren, og da måtte hestene ta skyss- og posttransporten. Den siste postkjøringen med hest var 24. april 1921.
Etter kontrakt med vegvesenet tok "Aarø Automobilselskap" fra 1925 over snøbrøytingen fra Molde til Batnfjordsøra og senere til Gjemnes.
(Kilde: Statens Vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 2/1979 - "Den første snøpløgjing med bilar og traktorar i Møre og Romsdal". Forfatter: Bjarne Rekdal, og på side 438 i boka "Om samferdsel i Møre og Romsdal, Del II: Samfunn og ferdsel. Forfatter: Arne Inge Torvik m.fl.)
Fotografering - ukjent tidspunkt
- FotografUkjent fotograf
Downloads
- File attachmentsVeg og Virke nr. 2 1979 Forfatter Bjarne Rekdal 93026
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 15-F-00520
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedOctober 18, 2019
- Date updatedNovember 11, 2021
- DIMU-CODE021018425654
- UUID5de20651-49d2-48c7-856c-02a33f542c69
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».