• "Gad", skonnert, (Navnet skal bety "lykke"),
Fredrikstad,
bygd i furu på Landskrona Nya Varvs AB 1919, innkjøpt 1928 til Fredrikstad for 23.000 kroner. Navnet var opprinnelig P. Rasmussen.  Skuta hadde tidligere seilt under dansk flagg og hørte hjemme i Marstal.
Rederi Fredrikstad; O. M. Olsen & Co,
Kaptein: Kristian Kristiansen (se 2654),
Da skipet 1937 ble solgt til utlandet var det landets siste seilskip i fraktfart.
i opplag ved Lislebystranda før hun forlot Fredrikstad for siste gang og skiftet navn til svenske "Irma". (Se videre i Engebretsen, side 546-550).
    Photo: Fredrikstad Museum

"Gad", skonnert, (Navnet skal bety "lykke"), Fredrikstad, bygd i furu på Landskrona Nya Varvs AB 1919, innkjøpt 1928 til Fredrikstad for 23.000 kroner. Navnet var opprinnelig P. Ra...