• Rutebileer venter på nattoget fra Trondheim på Fauske stasjon
    Photo: Löttgers, Rolf / Norsk Jernbanemuseum

Rutebileer venter på nattoget fra Trondheim på Fauske stasjon

1 comment

• Vi ser fem busser som går i samarbeidet "Nord-Norge-Bussen", dvs. ruter fra Bodø/Fauske til ulike destinasjoner i Nordland.

Vi ser på høyre side tre busser i fargene til Ofotens Bilruter (OB), lakkert i grønt, lysgrå og med rød midtstripe. OB delte rutene Fauske-Narvik med Saltens Bilruter, og dette var hovedruten i "Nord-Norge-Bussen". Fra Narvik var det ruter videre til Troms og Finnmark, og sommerstid helt til Kirkenes.

Til venstre for disse ser vi to busser til. Den ene er rød med lysgrått tak. Det er sannsynligvis en buss fra Vesterålens Trafikklag som hadde ruter Fauske-Sortland via fergesambandet Bognes-Lødningen. Bak denne skimter vi en buss med lysgrønn front. Dette er sannsynligvis en buss fra Harstad Oppland Rutebil. Dette selskapet hadde rute Fauske-Harstad via Bognes-Lødningen.