• Dette er skyssbiler tilhørende Eidfjord Automobillag som kjører turister mellom toget på Haugastøl og Eidfjord i Hardanger. Bilene skal ikke med toget. Veien var heller ikke åpen på vinteren før 1985, og vinterstengt to vintre tidlig på 1990 tallet. Opplysninger fra Gunnar Garen.
Biltyper fra venstre: en Nash med registreringsnummer R-6095, to Hudson av ulik årgang, den ene har registreringsnummer R-6103.
Ivar E. Stav har denne tilleggsopplysningen til kjøretøy: R-6109 er en Hudson 1929.
R-601x må være R-6016, Hudson 1928 iflg Norges Bilbok 1935.

Tidligere registrert som: I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo-Haugastøl stod ferdig i 1938.  Krigsåra 1940-1945 forsøkte tyske okkupanter å holde vegen vinteråpen. Etter 1945 ble Hardangervidda vinter-stengt på nytt fram til 1980-tallet. Siden har målsettingen vært å holde vegen åpen, da med kolonnekjøring i vanskelige perioder og kortvarig stengt i uværsperioder.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Skyssbiler tilhørende Eidfjord Automobillag som kjører turister på 1930-tallet

1 comment

• Flere feil i teksten til bildet. Dette er skyssbiler tilhørende Eidfjord Automobillag som kjører turister mellom toget på Haugastøl og Eidfjord i Hardanger. Bilene skal ikke med toget. Veien var heller ikke åpen på vinteren før 1985, og vinterstengt to vintre tidlig på 1990 tallet.