• I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo – Haugastøl stod ferdig i 1938. Vegen over vidda var vinterstengt fram til 1940. Åpningen skjedde normalt ved St. Hans. Under krigen 1940 – 1945 brukte tyskerne store ressurser på å holde vegen åpen hele året. Blant annet hadde de et stort antall tunge snøfresere til disposisjon. Etter 1945 ble igjen Hardangervidda vinterstengt i mange år framover. De tyske snøfreserne ble overtatt av Statens vegvesen og brukt videre hver vår ved åpning av Hardangervidda. De gikk gradvis ut av bruk fram til 1980. Den siste har overlevd og er plassert på Norsk vegmuseum Labro.  
Fresen var bygget på et stridsvogn-understell. Vedlikeholdsbehovet var omfattende. Arbeidsformann Henrik Brenden fra Statens vegvesen i aksjon.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Vedlikehold av «Peter-fres» på Hardangervidda

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to