• I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo-Haugastøl stod ferdig i 1938. Vegen over vidda var vinterstengt fram til 1940. Åpningen skjedde normalt ved St. Hans. Under krigen 1940-1945 brukte tyskerne store ressurser på å holde vegen åpen hele året. Blant annet hadde de et stort antall tunge snøfresere til disposisjon. Etter 1945 ble igjen Hardangervidda vinterstengt i mange år framover. De tyske snøfreserne ble overtatt av Statens vegvesen og brukt vider hver vår ved åpning av Hardangervidda. De gikk gradvis ut av bruk fram til 1980. Den siste har overlevd og er plassert på Norsk vegmuseum Labro.  
Her får brøytemannskap fra Buskerud takk for brøytehjelp i Hordaland, trolig fra 1960-åra. Fem personer, to «Peter-freser» og én lastebil i bakgrunnen. I førerhuset sees Henrik Brenden, Statens vegvesen Buskerud.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Hardangervidda. Brøytemannskap møtes ved fylkesgrensa

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Share to