• Under krigen 1940 – 1945 forsøkte tyskerne å holde vegen over Hardangervidda åpen hele vinteren. Brøytingen ble organisert og styrt av den tyske paramilitære organisasjonen OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. Videre disponerte OT frivillige/tvangssendte /krigsfanger fra Øst Europa. Bildet viser norsk brøytemannskap med kokke på brakka på Haugastøl.

Nummer 3 foran fra venstre Ole Solberg, i midten andre rekke Eirik Skaret (?) og bakerst nummer 3 fra venstre Torstein Solberg.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Brøytemannskap med kokke, stasjonert på Haugastøl.