• Under krigen 1940-1945 forsøkte tyskerne å holde vegen over Hardangervidda åpen hele vinteren, blant annet ved hjelp av et stort antall store snøfresere. Inn til 20 stykk 16 tonns «Peter-freser» var i bruk. Brøytingen ble organisert og styrt av den tyske paramilitære organisasjonen OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. Videre disponerte OT frivillige/tvangssendte/krigs-fanger fra Øst Europa.

To «Petter-freser» i gang med snørydding, trolig 1944/1945.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Den tyske, paramilitære organisasjonen OT holder kurs i bruk av snøfreser på Hardangervidda