• Under krigen 1940 – 1945 forsøkte tyskerne å holde vegen over Hardangervidda åpen hele vinteren, blant annet ved hjelp av et stort antall store snøfresere. Inn til 20 stykk 16 tonns «Petter- freser» var i bruk. Etter 1945 ble igjen Hardangervidda vinterstengt i mange år framover. De tyske snøfreserne ble overtatt av Statens vegvesen og brukt vider hver vår ved åpning av Hardangervidda. De gikk gradvis ut av bruk fram til 1980. Den siste har overlevd og er plassert på Norsk vegmuseum Labro.
En «Petter-fres» med fire personer på veg innover vidda. Påkledningen kan tyde på vaktskifte. Bildet er trolig tatt etter 1945. Personen foran, nummer 1 fra venstre, Ole Solberg.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

«Petter-fres» og nytt mannskap på veg innover Hardangervidda.