• I 1940 -1945 var det viktig for tyske okkupanter å holde Hardangervidda vinteråpen. Svært store ressurser ble brukt, både i mannskap, teknisk utstyr og materiell. Oppgaven ble organisert og styrt av OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. Videre disponerte OT frivillige /tvangssendte/krigsfanger fra Øst Europa. Foruten lastebiler, beltevogner og plogutstyr stod 20 store beltegående snøfresere til disposisjon. Store mengder tømmer og skurlast ble tilkjørt til bruk i snøoverbygg og snøskjermer.

To personer med lastebil kjører tømmer og trelast til Hardangervidda. Johannes Brenden fra Statens vegvesen Buskerud til høyre.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Lossing av byggematerialer til reparasjon av snøskjermer på Hardangervidda 1945-1950.