Lossing av byggematerialer til reparasjon av snøskjermer på Hardangervidda 1945-1950.
I 1940 -1945 var det viktig for tyske okkupanter å holde Hardangervidda vinteråpen. Svært store ressurser ble brukt, både i mannskap, teknisk utstyr og materiell. Oppgaven ble orga ...
I 1940 -1945 var det viktig for tyske okkupanter å holde Hardangervidda vinteråpen. Svært store ressurser ble brukt, både i mannskap, teknisk utstyr og materiell. Oppgaven ble organisert og styrt av OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. Videre disponerte OT frivillige /tvangssendte/krigsfanger fra Øst Europa. Foruten lastebiler, beltevogner og plogutstyr stod 20 store beltegående snøfresere til disposisjon. Store mengder tømmer og skurlast ble tilkjørt til bruk i snøoverbygg og snøskjermer.
To personer med lastebil kjører tømmer og trelast til Hardangervidda. Johannes Brenden fra Statens vegvesen Buskerud til høyre.
I 1940 -1945 var det viktig for tyske okkupanter å holde Hardangervidda vinteråpen. Svært store ressurser ble brukt, både i mannskap, teknisk utstyr og materiell. Oppgaven ble organisert og styrt av OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. Videre disponerte OT frivillige /tvangssendte/krigsfanger fra Øst Europa. Foruten lastebiler, beltevogner og plogutstyr stod 20 store beltegående snøfresere til disposisjon. Store mengder tømmer og skurlast ble tilkjørt til bruk i snøoverbygg og snøskjermer.
To personer med lastebil kjører tømmer og trelast til Hardangervidda. Johannes Brenden fra Statens vegvesen Buskerud til høyre.
TitleNOB
Lossing av byggematerialer til reparasjon av snøskjermer på Hardangervidda 1945-1950.
anvendt
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».