Kilder vedrørende bygningen fra Borgarsyssel Museums arkiv (2019):
Aarslandsstua, Glengsgaten 16, Sarpsborg.
Aarslandsstua er bygd omkring 1830 og påbygd like før1850.Kilde Borgarsyssel Museum 1999.
Den 14 desember 1925 ble det regulert en ny gate fra jernbanestasjon til Glengsgaten. Ved opparbeidelse av denne gaten måtte gamle Aarslands gjestgiveri fjernes. Det ble flyttet til Borgarsyssel Museum.

Aarsland ble i 1849 offentlig ansatt skyss-skaffer og satte som sådan i gang rutekjøring mellom Gleng og Sannesund i korrespondanse med rutebåtene. Kilde Gatenavn i Sarpsborg av Statsing. Fr. Wisløff1961.

Nedover til Hølen var det også en del ganske små hus ,først det, hvor frøken Aasland siden startet sitt hotell, så det lille huset som nå er på Borgarsyssel museum og hvor frøken Aaslands far drev sitt gjestgiveri. Kilde Sarpsborg Håndverk og Industriforening 1864-1944.
Av Halvard Normann Hansen.
.... isteden kom Aaslands hotell på hjørnet av Thorsbæk og Glengsgaten, sparebankens gård. Først i 90 årene flyttet innehaverne til egen gård i Glengsgaten, og av helbredshensyn innskrenket de virksomheten en del.
Kilde. Sarpsborg fremstilling av byens historie inntil 1914. av Kr. S. Andresen 1914.

Aarsland startet hotell på hjørnet av Torsbekkgata og Glengsgaten, senere litt lenger ned i Glengsgata. Aarsland var offentlig ansatt skyss-skaffer og hadde satt ut i livet den gode ide å begynne rutekjøring mellom Sannesund og den overe by i korrespondanse med Trip og Glommen. Det kostet 8 sk. Omkring 25 øre hver vei.
Kilde Sarpsborg gjennom 100 år 1839 -1939 av Axel Coldevin 1950