• Sørhauggaten sett mot øst ca. 1918.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet
  • Sørhauggaten sett mot øst ca. 1918.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

Sørhauggaten sett mot øst ca. 1918.

1 comment

• Et bilde fra Sørhauggata omkring år 1920 eller senere. Man ser en "trefaset" strømstolpe oppi Skåregata og disse ble satt opp fra omkring 1920. Omtrent samtidig ble det lagt elektriske jordkabler i de nedre bygatene og på hjørne av huset framme på bilde ser man en elektrisk koplingsboks for jordkabler. Ser også en utelampe inne på det gamle garveriet. Men den kan selvsagt være fra da man hadde det gamle elektriske anlegget i byen fra 1918 og til 1920.

Garveriet ble i følge Haugalandmuseet satt opp i 1878 av Peder Christian Hamre, født i 1855 på Falnæs på Karmøy. Garveriet var i bygningene bak i bilde og i huset foran på bilde hadde han skomakerverksted. I 1915 ble eiendommen solgt og leid ut til bruk som slakterhus, som nok ble nedlagt før 1918 da eiendommen ble solgt til kommunen, som begynte å bygge et nytt slakterhus i Strandgata omkring år 1913/14 og som ble tatt i bruk for fullt i 1922 hadde åpnet det kommunale slakterhuset i Strandgata omkring 1913/14.

I 1925 hadde man begynt med å grave ut deler av tomten til det nye posthuset og da ble nok en stor del av gaveriet revet. Men noe sto fortsatt igjen da Posthuset ble tatt i bruk i 1929. Men dette ble nok revet kort tid senere da man dette året også holdt på med å bygge den nye sentralstasjonen rett nord for posthuset og som fikk utkjørsel her framme på bilde. I 1954-56 ble bussene flyttet opp til Flotmyr og det ble da parkeringsplass her for biler.

Kilder: Haugaland muset, Haugesund bind 1 og 2, Diverse folketellinger, Adressebok for Rogaland 1951, Telefonkatalogen fra 1954.