• Bildet er merket: "1907 Skydsskifte Holmen Gudbrandsdalen. K. Knudsen Bergen".
Dette er Holmen på Tretten, i Øyer kommune. Skydsskifte er det samme som skysstasjon. Trafikken på Holmen ble nok redusert etter 1894 da jernbanen kom. De fleste skysskifter var også gjestgiverier eller hadde et eller flere rom for overnatting.
Telefonen var viktig på denne tid, fortsatt var det lokale private telefoner, som etterhvert ble lagt inn i Televerket. Stats-telefon (skilt på veggen) er nok Televerket.  Hvitmalt stakitt og gråsteinsmur langs vegen opptil bygningen. I forgrunnen ved huset åker med rå på staur.
På taket står et klokketårn/gardsklokke.
    Photo: Knud Knudsen/Universitetsbiblioteket i Bergen / Norsk vegmuseum

Holmen skysstasjon på Tretten i Gudbrandsdalen 1907