• Bjerkvik sentrum. I rute 26-27 står enda tyskbrakken hvor tyske MP (gendarmeri?) holdt til under krigen. Bygningen ble senere brukt som lager av handelsmann Jens E Grenersen og sønn Grener. De holdt til i bygningen rute 28-28. I dag leier Narvik sparebank hele 1. etg. I rute 17-18 ligger «Sund-gården» med telegrafstasjon. Bak i rute 18 huset til Ester Grenersen som drev kafé i huset rute 28-29. Bakerst i rute 18 ser vi nybygget til Karl Storø, som drev sports- og elektrobutikk i øverste bygning rute 20-21. Fremst i rute 21 ligger huset til Arthur Pettersen, hvor han drev kolonial i 1. etg.
I rute 11 ligger Skytter- og idrettshuset, som ble revet sist på 90-tallet. I dag er tomten en stor parkerings- og tankplass for Shell. I horisontalskillet 9-17 ligger en av Forsvarets første nybygde to-mannsboliger, og som det senere ble bygget flere av etterhvert som Forsvaret flyttet mye av sin virksomhet fra Målselv og Salangen til Bjerkvik. Det skjedde sist på 50-tallet og først i 60-årene.
    Photo: Museum Nord
    Photo: Museum Nord

Bjerkvik sentrum. I rute 26-27 står enda tyskbrakken hvor tyske MP (gendarmeri?) holdt til under krigen. Bygningen ble senere brukt som lager av handelsmann Jens E Grenersen og søn...