• Et tettsted med en Esso bensinstasjon i forkant. I bakgrunnen står flere lastebilder og en buss parkert ved en bygning som er skiltet "Godssentralen" pluss noe med mindre og ikke tydet skrift under. Stedet er sannsynligvis Fagernes. Dette stemmer med den hvite skolebygningen of landskapet i bakgrunnen. På denne tida hadde Fagernes godsterminal for jernbane og lokale rutebiler midt i sentrum. På sida av bussen står det Etnedal, og tilhørte trolig Etnedal Bilruter som den gang (1958) som nå (2019) hadde ruter mellom Etnedal, Fagernes og Dokka. Den avbildede bussen var trolig et kombinert passasjer- og godskjøretøy. Bilen som står ved pumpene på bensinstasjonen er iflg. informant en Ford Taunus.
    Photo: Røisli, Sigurd Bernhard / Mjøsmuseet

Et tettsted med en Esso bensinstasjon i forkant. I bakgrunnen står flere lastebilder og en buss parkert ved en bygning som er skiltet "Godssentralen" pluss noe med mindre og ikke t...

1 comment

• Dette bildet er mest sannsynlig fra Fagernes. Det stemmer godt med landskapet i bakgrunnet, og dessuten den hvite skolebygningen.

Bildet er fra tida Fagernes hadde jernbane og godsterminal for jernbane og lokale rutebiler midt i sentrum. Stedet er nå vesentlig forandret. Veinettet gjennom sentrum er dessuten lagt om.

Etnedal Bilruter har den gang som nå ruter mellom Etnedal kommune og Fagernes, og til Dokka. Tidligere hadde selskapet kombinertbiler for passasjerer og gods, som bussen vi ser til venstre.