• Buss fra Motor-Trade for Arne Myhr, Ogndal
    Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum

Buss fra Motor-Trade for Arne Myhr, Ogndal

2 comments

• Arne Myhr (1914-1987), Ogndal, startet rutekjøring med buss, dessuten turkjøring, skolebuss og melketransport på slutten av 1930-tallet. I 1960 gikk han sammen med John Hammer, som også drev ruter i samme området. Firmanavnet ble A/S Hammer & Myhr, seinere Ogndal Bilruter. Bussene hadde karakteristiske farger i rødt og gult.

På slutten av 199-tallet fikk selskapet sammen med flere andre selvstendige rutebileiere i Steinkjer-området. Nytt selskap, Steinkjerbuss, ble etablert 1. januar 1998. Dette selskapet valgte også fargene rødt og gult på sine busser.

Bussen på bildet er en Mercedes-Benz OP3500. Slike busser hadde gjerne 30-33 sitteplasser.

Kilde: www.steinkjerleksikonet.no

• Lars Fossum opplyser: Karosseriet bygd av Bjarne Berg og temmelig lik den til Håvimb, kfr.
    Inventarnr. FTTF.SCH.K.027198.01-02
    Selskapet Steinkjerbuss opphørte i 2019.