Utsnitt av miniatyrskulptur, utført i tre (lind), av kunstneren [Birger] Ragnar Nysæther fra Nordre Osen i Åmot kommune i Hedmark. Utsnittet viser overkroppen på en mann som barket...
Ragnar Nysæther er født i Osen, i Åmot kommune i Østerdalen i 1962. Han har hatt treskjæring som hovedyrke siden 1990. Nysæther har levert flotte tablåer med motiver fra arbeidsliv ...
Ragnar Nysæther er født i Osen, i Åmot kommune i Østerdalen i 1962. Han har hatt treskjæring som hovedyrke siden 1990. Nysæther har levert flotte tablåer med motiver fra arbeidslivet i skogen og langs fløtingsvassdragene til Norsk Skogmuseums avdeling på Sørlistøa i Osen. De om lag 40 menneskeskikkelsene på disse tablåene ansiktstrekk og kroppslig særpreg som lokalbefolkningen gjenkjenner fra sambygdingene sine. Nysæther er også representert i Skogmuseets utstillinger i Elverum. I 2008 leverte han ei flott julekrybbe til hovedkirka i hjemkommunen Åmot. Nysæther hadde separatutstilling på Skogmuseet i 2002. Han har også hatt utstilling i Galleri Oro. Ragnar Nysæther vant førstepris i magasinet Villmarkslivs treskjærerkonkurranse i 2001, og han har ved flere anledninger vist sine ferdigheter under arrangementer som Villmarksmessa, De nordiske jakt- og fiskedager og Reiselivsmessa på Sjølyst. Nysæther har også skåret trediplomene til vinnerne av Vidar Sandbecks kulturpris. Sjøl ble han tildelt Åmot kommunes kulturpris i 2002.
Utsnitt av miniatyrskulptur, utført i tre (lind), av kunstneren [Birger] Ragnar Nysæther fra Nordre Osen i Åmot kommune i Hedmark. Utsnittet viser overkroppen på en mann som barket et nyfelt furutre som lå i snøen framfor beina hans. Mannen er portrettert med nikkersbukser, ullgenser på overkroppen og topplue på hodet. Hele menneskeskikkelsen er gjengitt i cirka 30 centimeters høyde.
Ragnar Nysæther har en imponerende evne til å forme detaljer, og mange av menneskene i de tablåene han lager har gjenkjennelige ansiktstrekk. Mannen som er portrettert på dette fotografiet er kunstnerens onkel, Jostein K. Nysæther (1921-2006). Han vokste opp på et lite gardsbruk i skogen, øst for Osensjøens nordende. Her vokste han opp med jordbruksarbeid sommerstid og med tømmerkjøring som en inntektsbringende aktivitet i vintersesongen. Jostein viste tidlig sjeldne ferdigheter i formingsfag. Etter vanlig folkeskole fikk han gå «arbeidsskole» - en praktisk forlengelse av grunnskolen - i hjembygda. Deretter tok han realskole som privatist. Derettet tok Nysæther fatt på et treårig studium på skulpturlinja ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Han forsto at det ville bli vanskelig å livnære seg som skulptør. Etter kunstutdanninga tok han derfor artium og lærerskoleeksamen med fordypning i formingsfag. Deretter arbeidet han i 18 år som lærer, lenge ved Stange realskole, men det siste året ved Hamar lærerskole. I 1970 ble han ansatt som utstillingskonsulent og museumslærer ved Norsk Skogbruksmuseum. I denne jobben fikk han nyttiggjort seg mye av sin bakgrunn - fra skogslivet, skolen og kunstmiljøet. Han bygde, med enkle midler, utstillinger som hadde bred publikumsapell, og som ble stående i cirka tre tiår. Han etablerte også en undervisningspraksis som var tilpasset grunnskolens læreplaner og drev museets kunstgalleri med et godt øye for kvalitet.
Tablået som denne detaljen er et utsnitt av er lagd for Sørlistøa fløtermuseum, som ligger i opphavsmannens, Ragnar Nysæthers hjembygd. Fløtermuseet ble etablert som en filial til Norsk Skogbruksmuseum, og Jorstein Nysæther (som var kunstnerens onkel) var en ivrig pådriver for etableringa av dette formidlingstilbudet, med utstillinger om tømmerfløting, skogsdrift og ferskvannsfiske i dette lokalsamfunnet.
Ragnar Nysæther gjorde sine første forsøk med treskjæring da han var ni år gammel. Både han og andre i nærmiljøet forsto raskt at han hadde talent. Da han skulle velge seg prosjekt for arbeidsuka i ungdomsskolen bad han om å få hospitere hos treskjæreren Hans Sorken (1908-1990) i Engerdal, som hadde gjort seg bemerket med mange fine miniatyrfigurer og tablåer i tre. Dette ble den eneste skoleringa Ragnar Nysæther fikk som treskjærer. Da han skulle velge seg ei utdanning han kunne regne med å leve av, ble det til at han valgte fiskeoppdrett, som familien Nysæther hadde hatt som biinntekt siden 1948. Han arbeidet noen år på et oppdrettsanlegg i Trøndelag. Deretter vente han tilbake til Østerdalen, hvor han arbeidet i en trevarebedrift med dør- og vindusproduksjon. Siden 1990 har han satset helt og fullt på treskjæringa. Han har lagd figurer i ymse formater, alltid med en imponerende portrettlikhet der det har vært et poeng. Mange av arbeidene befinner seg i offentlige institusjoner, andre er bestillinger fra privatpersoner. Våren 2019 ble Nysæther hedret med Sandbeck-prisen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».