• Elever fra fjerde trinn ved Søbakken skole i Elverum, samlet ved treskulpturen «Norvegicorum», som ble installert på Norsk skogmuseum høsten 2018. Dette bildet ble tatt påfølgende vår. Denne cirka halvannen meter høye treskulpturen viser en kraftig forstørret og noe «antropomorfisert» utgave av froskearten Leptolepis Barbouri, som ble oppdaget i fjellområdet Udzungwa i Tanzania, der norske myndigheter finansierte et bistandsprosjekt der bevaring av regnskog var et sentralt delmål. Denne froskearten er egentlig liten. Hunnene, som er størst, kan bli opptil 4,5 centimeter lange. Leptolepis Barbouri lever oppe i trærne, og det er antakelig, sammen med den beskjedne størrelsen, årsaken til at det gikk lenge før den ble «oppdaget» og beskrevet av biologene. Norske myndigheters engasjement for vern av livsmiljøet til denne arten er bakgrunnen for at den også omtales som Norvegicorum.  Kunstinstallasjonen #MøtFrosken ble lagd av Ståle Sørensen og gateartisten Peacetu til Oslo Tropical Forest Forum 2018.  Den består av den nevnte froskefiguren, som er cirka halvannen meter høy, og plassert på en sittebenk som muliggjør nærkontakt med dem som oppsøker skulpturen. Den er plassert på en plattform med et pulttakoverbygg, og med bakvegg, som er bemalt med et fargerikt bladmønster som skal gi assosiasjoner til regnskogen.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Elever fra fjerde trinn ved Søbakken skole i Elverum, samlet ved treskulpturen «Norvegicorum», som ble installert på Norsk skogmuseum høsten 2018. Dette bildet ble tatt påfølgende ...