• Interiør Burud veksted og smie, Øvre Eiker. Etablert av Buskerud veivesen rundt 1915. Var i bruk fram til 1960. Mye av det gamle utstyret er overført til Norsk Vegmuseum, Labro.

Smieverkstedet er omtalt i "Meddelelser fra Veidirektøren" nr 30 fra 1919 (se vedlegg). I 1919 hadde verkstedet ansatt to faste smeder, men ved større arbeider var de 4 mann. Smia har elektrisk belysning, mens bormaskin og esse fortsatt ble drevet manuelt. Bormaskinen ble innkjøpt omkring 1910 fra brødrene Sundt i Kristiania og kostet 150 kr. I tillegg var verkstedet utstyrt med ambolt, skruestikker og lokkemaskin (hullmaskin). Det står at smergelskive, ny boremaskin, gjengemaskin og båndsag står for tur til å bli anskaffet.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Interiør Burud veksted og smie, Øvre Eiker.