• Privat gangvegbru fra Hemsedalsvegen og til Granliene. Den Islandske vegdirektøren var på besøk i Buskerud i 1929. Vegdirektøren står oppe på brua og overingeniør Hartmann står på berget ved siden av.

Følgende dramatiske historie fra 2. verdenskrig knytter seg til brua:
"På Kross-stølene innafor Granliene i Gol, bodde det under siste krig en del kommunister fra Oslo. Disse var ettersøkt av Gestapo. I slutten av oktober 1942, slo Gestapo til med en stor rassia. Kommunistene kom seg unna, men fra en notisbok tilhørende en kurer, fant Gestapo navnene på bygdefolk som hadde vært innblandet. Gardbruker Tor Knudsen Bråten, født i 1890, var en av de første som ble arrestert. Han ble tatt med til Hemsedal. Etter flere døgns forhør og hard tortur, måtte han til slutt gi etter for å påvise ett gevær som han hadde gjemt heime på garden i gjødsel kjelleren. Tilbake til Hemsedal fortsatte torturen og så måtte han tilstå at han også hadde et lager av ammunisjon heime på garden. På turen heim for å påvise lageret, skulle dem gå over denne hengebrua. Tor hadde en Gestapo foran seg og en bak. Da de var kommet midt ut på brua, hoppet Tor over rekkverket og ut i elva, men ble skutt av Gestapo." kilde: vegmester Oskar Gjestemoen.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Privat hengebru fra Hemsedalsvegen og til Granliene, 1929