• Tekst på bildet: "Ekernsund Bro 11-10-1924. A. Lauritzen Vestfossen."
Eikernsund bru i sundet mellom Fiskumvannet og Eikeren i Øvre Eiker. Hengebru 131,5 meter langt spenn, erstattet Sundet kabelferje. Fra åpningen 11. oktober 1924. Hengebrua ble erstattet med ny bru rundt 1980.

Opplysninger fra Trygve Krogsæter: "Bilen til venstre med registreringsnummer F-1006 er en Overland ca. 1915-1916 modell. Tilhørte lensmann Sigvart Holthe, Skotselv, ø. Eiker.
Bilen på brua med registreringsnummer F-1162 er en Buick ca. 1919-1920 modell som tilhørte gårdbruker E. Kittelsen Lande, Foss, Vittingfoss. Kan tydelig se at Overland er som omtalt. Litt vanskeligere å 100% sikkert si at den andre er Buick. Opplysningene er fra Bilboken Norge 1925 og bør derfor være korrekte.
I 1922 har lensmannen en annen bil. Buick'en tilhørte da gårdbruker Gunnar Nedberg. Bilen står som 45hk og drosje."
    Photo: Lauritzen, A. / Norsk vegmuseum

Eikernsund bru i sundet mellom Fiskumvannet og Eikeren i Øvre Eiker