• Dagali bru over Numedalslågen ved Dagali på vegen fra Geilo mot Dagali-fjellet. Bildet viser to bruer.
Fremste brua på bildet viser trebru fra 1874, ett bjelkespenn og to spenn sprengverk. Pilarer og landkar murt i stein.
I bakgrunnen under trebrua  hvor mannen står ser vi brukaret og fagverksbrua som erstattet trebrua. Trolig var 1908 starten på byggingen av ny bru, fagverksbru, og at den ble tatt i bruk i 1909. Det sto skilt på fagverksbrua med det årstallet.
Dette bildet kan være tatt i 1909, men usikkert og står med ukjent fotograf.
Refererer til Joh. Skougaard Det norske veivæsens historie bind II, Kristiania 1914 i innledningen side  LXXXIV (84), er Dagali bro fra 1908, har to spenn à 31,0 og 8,0 m  med kjørebredde 2,6 m og levert av Kverner brug. Skougaard var vegdirektør i perioden 1904 -1919.

Bilde 2) Hovedmotivet er brukaret til trebrua fra 1874. Brukaret på nordsida av Lågen er i dag borte, tatt av isgang. Til høyre i bakgrunnen vises brukaret til fagverksbrua som erstattet trebrua. . På begge bildene synes brukaret til fagverksbrua som erstattet brua på bildet.
Foto: Erling Bjørkheim 17.mars 2021.
(Opplysninger til bildene er gitt av  Erling Bjørkheim).

(Kilde: I "Som Daga’lir 2010", ei årbok for Dagali har bygdebokforfatter Kåre Sønsterud og Reiar Aasberg en artikkel der bruene over Lågen omtales) Der går det fram at trebrua er fra 1874.
(Kilde: Artikkel fra "Som Dagalir 2016", av Sverre Tollefsen og Ole Halland. Foto: Erling Bjørkheim og Ole Halland).

Utdrag av begge artiklene er vedlagt.
Se Relasjon og Nedlastinger lenger ned på siden.
Se også  Dagali bru fra 1908/1909 på nr. NVM 06-F-01257 før fagverksbrua ble bygd opp.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
Dette bildet kan være tatt i 1909, men usikkert og står med ukjent fotograf.

Foto: Erling Bjørkheim 17.mars 2021.
(Opplysninger til bildene er gitt av  Erling Bjørkheim).

Utdrag av begge artiklene er vedlagt.
Se Relasjon og Nedlastinger lenger ned på siden.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Bruene i Dagali over Numedalslågen