• Leirfjord, Ulvangen. Jensine og Jørgen Salamonsen. Jensine og Jørgen bodde på Mindland den første tiden de var gift. Senere flyttet de til Leirvika, Åkvik på Sundøya. Her drev de småbruk og hadde to barn. De flyttet videre til Gangstøa i Ulvangen og bodde der sammen med Jensine sin halvsøster Kristine. Hovednæringsveien, ved siden av småbruket, for Jensine og Jørgen var fiske. Jørgen fisket hjemme i Leirfjord og på vinterfiske i Lofoten. Jørgen og Jensine fikk ti barn.Jørgen ble funnet død i båten da han skulle fiske til middag, 62 år gammel, og Jensine døde 70 år gammel.
    Photo: Helgeland Museum

Leirfjord, Ulvangen. Jensine og Jørgen Salamonsen. Jensine og Jørgen bodde på Mindland den første tiden de var gift. Senere flyttet de til Leirvika, Åkvik på Sundøya. Her drev de s...