Fra og med 13. januar vil du logge inn på DigitaltMuseum med ny innloggingsløsning. Vennligst ta kontakt på support@kulturit.no ved problemer med innlogging.
Sulitjemabanens personvogn litra CFo / BFo nr. 9 på Lomi stasjon.
Gitt som gave til Stiftelsen Urskog-Hølandsbanen fra Hans Petter Grøners etterlatte i juni 2012.
Personvogn med konduktøravdeling litra CFo nr. 737
I årene 1898-1905 bygde je ...
Gitt som gave til Stiftelsen Urskog-Hølandsbanen fra Hans Petter Grøners etterlatte i juni 2012.
Personvogn med konduktøravdeling litra CFo nr. 737
I årene 1898-1905 bygde jernbanens verksted i Trondheim tre CFo-vogner. Formelt var dette sammenbygginger av gamle to-akslinger, men i virkeligheten en nybygging. Vognene fikk imidlertid numrene til de vognene de skulle erstatte, og nr. 737 hadde derfor først nr. 6+40. Det kan se ut som om denne opprinnelig hadde åpne endeplattformer, og at den ene ble innebygd i 1904. Nr. 737 gjennomgikk i 1931 en stor ombygging og fikk da store vinduer, postkupé, sykekupé, løftet tak og elektrisk lys. Vognen ble deretter satt inn i et motorvogntog mellom Støren og Røros. Den ble i 1942 overført til Drammen distrikt. Etter omsporingen på Vestfoldbanen i 1949 havnet nr. 737 på Setesdalsbanen, etter at postavdelingen først var fjernet på jernbaneverkstedet i Drammen. I 1962 ble den solgt til Sulitjelmabanen hvor den gikk som BFo nr. 9 frem til nedleggelsen. Deretter kom den igjen til Setesdalsbanen, hvor den i 1973 ble satt i drift som museumsvogn med betegnelsen CFo nr. 737.
About the object
Identifier
UHB-101:0299
Subject
Sulitjemabanens personvogn litra CFo / BFo nr. 9 på Lomi stasjon.
For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».
Add a comment or suggest edits
For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».