Elektrisk motorvogn litra Cmeo 102 med persontog fra Oslo V passerer Skøyen stasjon
Litt fakta om den første bruken av motorvogn type Cmeo 102:
Fra 15. mai 1931 ble den første vognen satt i rute i et nytt togpar fra Drammen kl. 06.30 til Oslo V, og hadde på sin f ...
Litt fakta om den første bruken av motorvogn type Cmeo 102:
Fra 15. mai 1931 ble den første vognen satt i rute i et nytt togpar fra Drammen kl. 06.30 til Oslo V, og hadde på sin første tur 110 passasjerer.
Etter at neste vogn var satt i drift ble turnusen for de to vognene slik:
1 vogn fra Drm: 522 D 06.30 til Oslo, 523 O 09.13 til Drm, 551 D 12.45 til Kongsberg, 552 Kongsberg 18.05 til Hokksund, 553 Hokksund 19.05 til Kongsberg, 554 Kongsberg 20.25 til Oslo V, 555 Oslo V 00.00 til Drm.
1 vogn fra Oslo: medfølger 959 Oslo 07.55 til Stabekk, 960 Stabekk 08.17 til Oslo, 525 Oslo 12.55 til Drm, 546 Drm 14.15 til Lier, 547 Lier 14.30 til Drm, 526 Drm 16.40 til Oslo, 527 Oslo 21.05 til Hokksund, 528 Hokksund 23.05 til Oslo.
Det ser ut til at vognene ved behov gikk med vanlige personvogner tilkoblet. Mellom Hokksund og Drammen hadde vognen for eksempel tillatelse til å trekke inntil 110 tonn. Da var de avhengige av personvogner med elektrisk oppvarming, eventuelt at det måtte kjøres finkevogn hvis vognene bare hadde dampoppvarming. Dette går frem av brev fra NSB Drammen distrikt til Maskinavdelingen av 14. desember 1931. Der ber de om tillatelse til økt togvekt Hokksund-Drammen da det er behov for finkevogn vinterstid (motorvogn, BCo, CFo, Fdo, F, 2-3 G-vogner).
2 comments
Per Hilton, June 7, 2023
Joanna, August 3, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».