• Under krigen 1940 – 1945 forsøkte tyskerne å holde vegen over Hardangervidda åpen hele vinteren. Brøytingen ble organisert og styrt av den tyske paramilitære organisasjonen OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. Videre disponerte OT frivillige/tvangssendte/krigs-fanger fra Øst Europa.

Bildet er fra et kurs i snøfresing 1941/42. Til høyre sees en offiser fra OT i uniform med armbind med hakekors. Se også foto NVM 06-F-00717.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Hvilepause under kurs i snøfresing på Haugastøl i regi av Organisasjon Todt (OT) 1942