• Grunnundersøkelser fra flåte med bruk av motorsond, trolig på Drammenselva (?). Motorsonden var en motorisering og forenkling av det manuelle dreieboret. Den ble brukt til å kartlegge relativ fasthet, lagdeling og dybde ned til fast grunn i områder med leire og leirholdig grunn. Motorsonden registrerte motstand mot nedtrengning i bakken med en standard utformet borespiss. Først ble synkningen registrert ved en trinnvis økende last opp til 100 kg. Belastningen på boret ble samtidig målt med en kraftmåler. På neste trinn, når boret hadde stoppet opp (med 100 kg last), startet dreiing av boret. Synkningen for hver 25 halve omdreiing ble så registreret.
Motorsonden veide bare 45 kg og kunne lett bæres av to mann. I motsetning til dreieboret, slapp man nå å løfte og bære tunge lodd, noe som ga økt effektivitet.
Kilde: Rapport nr: 2550, Teknologiavdelingen SVV: "Grunnboringsutstyr 1960-2000"
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Grunnundersøkelser fra flåte med motorsond