• Kvilestund rundt en åpen kaffevarme.  Sentralt i bildet ser vi en kaffekjel som henger på en kjepp like over et bål av bjørkeved.  Flammene slikker langs sidene på kjelen, som varmes opp samtidig som den får et svart og sotete ytre.  Fotografiet er tatt for å vise hvordan skogsarbeidere og andre lagde seg varme drikker under enkle forhold i skogen, her med to av Norsk skogmuseums formidlere (Stein Tore Andersen og Bjørn Holmen Skoglund) som fotomodeller.  Bildet er tatt i skumringen, for å tydeliggjøre bålet.  Skogsarbeiderne tok seg vanligvis bare tid til ei pause i akkordarbeidet vinterstid, og det skjedde vanligvis midt på dagen.  Når det ble skumt, som på dette bildet, avsluttet de arbeidet og gikk tilbake til koia for å lage seg mat og koke kaffe der.

Kaffe lages av fruktene fra kaffeplanter.  Skall og fruktmasse fjernes, mens kjernene (ofte kalt «kaffebønner») males og blandes med kokende vann, til en drikk som mange setter stor pris på.  Kaffeplantene vokste naturlig i Øst-Afrika.  Derfra ble det tidlig eksportert kaffebønner til det arabiske området, hvor kaffe ble et alternativ til alkoholholdige drikker, som ikke var akseptert i islamske samfunn.  Kaffedrikkinga spredde seg fra de arabiske områdee til Sør- og Mellom-Europa, etter hvert også til Nord-Europa og Skandinavia.  Her stiftet enkelte bekjentskap med den nye drikken omkring 1700.  Føst på andre halvdel av 1800-tallet ble kaffe en vanlig hverdagsdrikk her til lands.  Skogsarbeiderne kokte seg kaffe over åpen varme når de skulle kvile litt på hogstteigene midt på dagen og når de vente tilbake til koia om kvelden.  I 1861 skrev fogden Nicolai Ramm Østgaard (1812-1873) i Elverum at det var viktig for skogeierne å «kunne levere sine Driftsfolk deres Fornødenhedsartikler af Kaffe og Sukker; thi det er nu kommen dertil, at Arbeidsfolk anse disse Artikler ligesaa fornødne og kræve sig dem af Husbønderne leverede in natura ligesaafuldt som Korn og anden Vare fra Staburet». Kaffekjele. Bålkaffe. Svartkjele. Bål. Kokekaffe.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Kvilestund rundt en åpen kaffevarme. Sentralt i bildet ser vi en kaffekjel som henger på en kjepp like over et bål av bjørkeved. Flammene slikker langs sidene på kjelen, som varm...