• Kjøllefjord 1940. Lekekameratene Hans Fredrik Horst og Sverre Evensen i arbeid på Horstkaia. Hans Fredrik står på tralla og Sverre Evensen styrer den. Fiskekassene med saltfisk er merket NF for Nils Foldal. Sannsynligvis skal disse lastes om bord i Hurtigruta og eksporteres videre til kunder. Hans Fredriks Hans søster, Liv Horst, kan huske fotografen Elisabeth Meyer som gikk rundt med flere fotoapparater i Kjøllefjord.

Dessverre forulykket Hans Fredrik Horst  i en fallulykke i 1942. Lekekameratene Sverre Evensen og Jon Svendsen fant gutten på fjellet. Tjenestejenta til Horst ropte ut av vinduet og spurte etter Hans Fredrik, om de hadde sett han, hun kunne se noe oppe i ura som hadde samme farge som på klærne han hadde på seg den dagen. Gutten ble funnet, han hadde satt fast en sko mellom to steiner og sannsynligvis falt ned da han prøvde å komme løs. Hans Fredrik døde samme kveld. Distriktslege Schrøder var lege i Kjøllefjord på denne tiden. Han ble også gift med søsteren til eier av Horst-kaia i Kjøllefjord.

Foldalbruket forteller om Nils Foldals virksomhet:

«Foldalbruket ble bygget opp igjen etter krigen. Frem til 1959 hadde Foldalbruket også eksepdisjonskai med hurtigruteanløp. Foldalbruket var tidligere et fiskebruk med tradisjoner tilbake til 1900-tallet. Sunnmøringen Nils Andreas Foldal ankom Kjøllefjord i 1917 og fikk jobb ved Aarsæthers trandamperi. Her lærte han tranproduksjon og tørrfiskproduksjon og etablerte så fiskebruket Foldalbruket i 1917 og de drev helårsdrift. Det ble kjøpt fisk til både salting og tørking. Kassene med saltfisk på bildet er sannsynligvis iferd med å bli lastet om bord. Den største fisken ble flekket og saltet før den ble sendt til Sunnmørskysten og tørket som klippfisk. Resten ble sperret og tørket. Denne tørrfisken ble eksportert til både Italia og Afrika.
Nils Foldal ble ekspeditør for Vesteraalens Dampskibsselskap i 1926, og bygget i denne sammenheng ut kaia ved bruket slik at båtene kunne legge til. Tidlig på høsten 1927 gikk den første hurtigruta til kai i Kjøllefjord. Foldal ble etterhvert også ekspeditør for Ofoten og for Nordenlandske Dampskibsselskap. Han var en populær mann i ledelsen i disse selskapene fordi han, ifølge nevø Lars Foldal var så god å skaffe last.

– Ved en anledning sendte han 400 kasser sei med hurtigruta. Da lå skipet tungt i vannet på tur fra kai, forteller Foldal.
I de 19 årene Nils Foldal drev eget firma i Kjøllefjord fikk han utrettet mye, også utenfor bygda. Lofoten var et av stedene han drev stort. Både Svolvær, Henningsvær og Balstad var blant de stedene Foldal drev sin virksomhet i. Han eksporterte også mengder av sine produkter både til Newcastle og Frankrike i tillegg til Italia og Afrika.
Nils Foldal flyttet til Ålesund i 1933. Han hadde fått jobb som ekspeditør for Vesteraalske dampskibsselskap i Ålesund. Hans nevø Lars Rebbestad overtok som bestyrer i Kjøllefjord. Han var en av de største fiskeoppkjøpere i Kjøllefjord frem mot andre verdenskrig. Det var stor aktivitet på Foldalbruket frem mot krigsutbruddet. Hurtigrutetrafikken stanset høsten 1941, men erstatningsbåter gikk for de forskjellige selskapene ennå en tid. Høsten 1944, 4.-6. november brente og sprengte tyske marinesoldater hus og kaier i Kjøllefjord.»
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kjøllefjord 1940. Lekekameratene Hans Fredrik Horst og Sverre Evensen i arbeid på Horstkaia. Hans Fredrik står på tralla og Sverre Evensen styrer den. Fiskekassene med saltfisk er ...