• Sentrum av Kjøllefjord 1940. Huset til venstre i bildet var eid av butikkeier og Hurtigruteekspeditør Horst. Huset hadde to innganger, en privat og en til butikken. Til høyre i bildekanten sees fisker Olaf Bergs hus, deretter huset hvor distriktslege Knut Schröder bodde, med en tidligere melkebutikk i første etasje. Det er en varm sommerdag for vinduene står oppe i flere hus. Bak Schröders hus bodde fiskekjøper Emil Christensen, bak hans hus skimtes fronten og røstet på Jon Svendsens hus (hans families hus den gangen),  videre fisker Osvald Evensens hus, steinarbeider Ola Karlstads hus og laksefisker Erling Henningsens hus. Grusveien er kantet med stabbestein på venstre side og på begge sider av bolighusene er det satt opp fiskehjeller.

Distriktslege Knut Schröder har skrevet et eventyrlig brev til sine venner i 1938, hvor han beskriver livet i Kjøllefjord og hvordan det kunne lukte når fisken hang til tørk. Dette er samme år som gamle Kjøllefjord kirke var 100 år. Sitat fra brevet:  "Fortiden er Kjøllefjord kun et godt Fiskevær med en liten rødmalet Kirke - den ældste i Finnmarken. Levninger langs den vanskelige strand efter borttagne bygninger forteller stedets historie. Kirken er nu hvit, så hvit som en bygning kan bli her ute ved havet hvor sjørokk og storm tar al slags maling."

Om huset sitt skriver Schröder følgende: "Selv bor jeg på østsiden av været i et litet gråhvitt byggmesterhus, med melkebutikk i kjelleren og papp på taket. Kloss i veien med fiskegjeller og bruk foran, og steinuren kloss i ryggen. Med pumpe på kjøkkenet, (hvor vannet fryser om vinteren med do i uthuset)(hvor bryggerhus mangler)Med petroleumslamper overalt, batterier for radioen, dobbelvintuder om vinteren og ovnsfyring. Bislag, entre, anretning, kjøkken og to værelser i 1ste (etasje) og tre væresler i annen, venteværelse og kontor i "melkebutikken" som jeg har funnet ubrukelig og som derfor står tom, men som Fylket er bunnet til kontraktsmessig og betaler 500,- kr. året for." "Når vinduene åpnes og de står ofte åpne, strømmer værets vidunderlige dufter inn. Ikke så meget (ja nesten ikke) duften av salt sjø, hav og tang, men duften av fisk på gjell tørekete torskehoder, guano og grakse." Det anbefales å lese brevet i sin helhet.

Se hele brevet i link:  https://www.yumpu.com/no/document/read/17686152/brev-fra-distriktslege-knut-schrder-juni-1936-skjtningberg-vel
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Sentrum av Kjøllefjord 1940. Huset til venstre i bildet var eid av butikkeier og Hurtigruteekspeditør Horst. Huset hadde to innganger, en privat og en til butikken. Til høyre i bil...