• Torvsete utenfor Kjøllefjord, langs den gamle Kjøllefjordveien, fotografert i 1940. Tørking av torv til brensel ble stablet på denne måten slik at regnet skulle renne av og formen kalles et torvsete. På den treløse kysten var torv brukt til brensel i mer enn tusen år. Torv med mindre enn 25 % fuktighet har brennverdi som bjørkeved. På næringsfattige nedbørsmyrervokser torvmose (sphagnum). Mangel på luft gjør at planterestene ikke råtner. De omdannes gjennom en fortorvingsprosess til en svart og gjørmeaktig masse som kalles myrtorv. På bilde FBib.18010-034 og FBib.18010-036 sees to gutter som frakter denne torva på trillebårer tilbake til Kjøllefjord, samtidig med at de driver en geiteflokk som har vært på beite tilbake til Kjøllefjord.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Torvsete utenfor Kjøllefjord, langs den gamle Kjøllefjordveien, fotografert i 1940. Tørking av torv til brensel ble stablet på denne måten slik at regnet skulle renne av og formen ...